جاهای دیدنی گرگان : از توسکستان تا بهشت جهان نما

گرگان، شهری بسیار زیبا و با طبیعی کم‌نظیر در استان گلستان بوده که با جاذبه‌های گردشگری متعدد و متنوع خود مقصد مناسبی برای گردشگران، مسافران و طبیعت‌دوستان می‌باشد. با سفر به این شهر فوق‌العاده و رفتن به درون طبیعت آن مانند پارک‌های جنگلی باشکوه و آبشارها، از آب و هوای خوش و مناظر طبیعی بسیار زیبای آن لذت ببرید. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، این شهر دارای آثار تاریخی و ارزشمند بسیاری نیز می‌باشد. از جمله جاهای دیدنی گرگان می‌توان به پارک‌های جنگلی، مناطق حفاظت شده، آبشارها، رودخانه، دریاچه، تپه، کوه‌ها و قله های سر به فلک کشیده اشاره نمود. مسجد جامع، دیوار دفاعی، کاروانسرا، بازار و سایر آثار تاریخی نیز از دیگر جاهای دیدنی گرگان به حساب می‌آیند. این تنوع در جاذبه‌های گردشگری گرگان موجب گردیده پذیرای مسافران بسیاری با سلایق متفاوت باشد. همچنین در این شهر امکانات مناسبی مانند هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی، مدرن و جنگلی برای رفاه هرچه بیشتر مسافران ایجاد گردیده‌است. در ادامه به مختصری از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی گرگان می‌پردازیم.

مقایسه قیمت و رزرو هتل گرگان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مکان های دیدنی گرگان با عکس

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع - جاهای دیدنی گرگان

از زمان‌های قدیم در هر شهری مسجد جامع آن از مهمترین عناصر شهر به حساب می‌آمده است. مسجد جامع گرگان نیز از جمله آثار تاریخی و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌باشد. در میان جاهای دیدنی گرگان، مسجد جامع این شهر بازمانده از زمان حکومت سلجوقیان دارای زیبایی معماری و نشان‌دهنده هنرمندی استادان معمار آن زمان می‌باشد. از جمله زیبایی‌های این بنای تاریخی، کاشی‌های هفت‌رنگ، مناره‌های کروی آجری و کتیبه های به خط کوفی نوشته بر مناره‌ها می‌باشد. این مسجد در بافت قدیمی شهر و در ورودی بازار قدیم گرگان در محله نعلبندان واقع شده‌است. مسجد جامع گرگان موزه‌ای از آثار دوره‌های تاریخی مختلف از زمان سلجوقیان تا به امروز می‌باشد چراکه منبر منبت‌کاری دوره تیموری، مناره‌های گرد و آجری آن و دو لنگه در چوبی معرق‌کاری شده در آن گواه این مسأله است.
آدرس: گرگان، خیابان امام خمینی،  کنار بازار نعلبندان

کاروانسرای قزلق

کاروانسرای قزلق - جاهای دیدنی گرگان

در زمان‌های قدیم، کاروانسراها به عنوان مکان‌های بین راهی برای استراحت مسافران و کاروان‌ها ساخته می‌شده است. از جمله آثار ثبت شده دیگر در فهرست آثار ملی ایران و به شماره 2903، کاروانسرای قزلق با معماری خاص و قابل توجه خود بوده که در قسمت کوهستانی شهر گرگان قرار دارد. این مکان تاریخی از میان جاهای دیدنی گرگان، مربوط به دوران پس از اسلام بوده و از سنگ و ملات گچ ساخته شده‌است. برای بازدید از این بنای تاریخی ارزشمند باید به 35 کیلومتری سمت جنوب شرقی گرگان در کنار کتل قزلق سفر نمایید.
آدرس: 35 کیلومتری جنوب شرقی گرگان، جاده گرگان به شاه‌کوه، حد فاصل گچیان و سفالی در کتل قزلق

مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه - جاهای دیدنی گرگان

قسمتی از شهر گرگان را بافت قدیمی در برگرفته که شامل بناهای تاریخی متعددی از جمله مدرسه عمادیه این شهر واقع در محله استرآباد می‌باشد. عمارت مدرسه عمادیه از جمله جاهای دیدنی گرگان و با وسعتی در حدود 1550 متر مربع دارای قدمتی بیش از 500 سال است. بنای مدرسه عمادیه به شماره 2465 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است. طبق کاوش‌های انجام شده در این بنا، تاریخ ساخت آن به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره سلسله صفوی برمی‌گردد و به نظر می‌رسد در سال 952 هجری قمری و در زمان شاه سلیمان صفوی به منظور مرکز علمی ساخته شده‌است. مجموعه مدرسه عمادیه شامل فضاهایی مانند حمام، آب‌انبار و آرامستان می‌باشد. حیاط زیبای این عمارت با وسعتی در حدود 100 مترمربع از سنگ‌های رورخانه‌ای فرش شده‌است.
آدرس: گرگان، خیابان شهید رجایی، نرسیده به خیابان امام خمینی

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در گرگان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کاخ‌ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان - جاهای دیدنی گرگان

یکی از دوازده کاخ از مجموعه کاخ‌های خانوادگی پهلوی و برجای مانده از دوران پهلوی اول، عمارت کاخ‌ موزه گرگان در این شهر می‌باشد. این بنای تاریخی پس از ترمیم و بازسازی به موزه تبدیل شده‌ و اولین موزه شمال کشور، چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی ایران و بیست و چهارمین موزه در کل سطح کشور است. کاخ‌موزه گرگان، از جمله جاهای دیدنی گرگان شامل آثاری از لوازم و اشیای تاریخی و فرهنگی از هزاره پنجم پیش از میلاد مسیح تا اوایل دوره اسلامی و همچنین از دوره پهلوی، 30 تن از مشاهیر استان گلستان از زمان قرن سوم تا دوران پهلوی و همچنین استراحتگاه خانواده پهلوی می‌باشد. کاخ‌موزه گرگان به شماره 1538 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده‌است.
آدرس: گرگان، میدان ولیعصر، پارک شهر (کتابخانهٔ سابق)

موزه صنایع دستی گرگان (خانه امیر لطیفی)

موزه صنایع دستی گرگان (خانه امیر لطیفی) - جاهای دیدنی گرگان

از دیگر جاهای دیدنی گرگان در بافت قدیم این شهر خانه امیر لطیفی بوده که در مقابل مسجد جامع و بازار نعلبندان این شهر واقع شده‌است. این خانه که مربوط به دوره قاجار بوده امروزه به عنوان موزه صنایع دستی گرگان استفاده می‌شود. ساخت ساختمان خانه امیر لطیفی با مساحتی در حدود 956 متر مربع و در دو طبقه به اواخر دوره قاجار باز می‌گردد. این بنا توسط مهدی خان ملک در دو بخش هسته اصلی و بخش‌های خدماتی ساخته شده‌است. این خانه دارای بخش‌های مختلفی مانند اتاق های سه‌دری و پنج‌دری، حوضخانه و فضایی برای کرسی می‌باشد. حوضخانه آن در مسیر آب شهری قرار داشته و فضایی برای رهایی از گرمای تابستان فراهم نموده‌است. از جمله زیبایی‌های این خانه می‌توان به درهای دو لنگه دارای کتیبه و هلال، رعایت تقارن در قرارگیری فضاها، سرشیرهای پیش‌آمده، گچبری اتاق‌ها و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. در این موزه، صنایع دستی مردم گرگان، فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. بنای این خانه به شماره 2391 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.
آدرس: گرگان، خیابان امام خمینی، جنب مسجدجامع و بازارچه سنتی نعلبندان

مقایسه قیمت و رزرو هتل شهاب ناهارخوران از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

خانه تقوی‌ها

خانه تقوی ها - جاهای دیدنی گرگان

خانه تقوی‌ها گرگان، خانه‌ای بازمانده از دوران قاجار بوده که یادآور معماری زیبا و دیدنی زمان خود می‌باشد. این خانه متعلق به یکی از تجار آن زمان به نام حاج میرزا محمدتقی تقوی معروف به تقی‌اف بوده و در وسعتی حدود 2 هزار مترمربع بنا شده‌است. امروزه نیز بخشی از آن بازسازی شده و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و بخش دیگر نیز در مالکیت ورثه می‌باشد. این خانه زیبا با رعایت اصول طراحی و ساخت اقلیم شمال دارای بیش از 10 حیاط اصلی و فرعی می‌باشد. هر کدام از این حیاط‌ها دارای حوضی جداگانه بوده که به وسیله جوی‌های روباز وارد شده به بنا از بیرون، آب می‌شده‌است. همچنین برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل بنا، آن را یک متر بالاتر از سطح زمین بنا کرده‌اند. قسمتی از مجموعه خانه تقوی ها به صورت کوشک یا همان عمارت کلاه فرنگی ساخته شده‌است. استرآباد که محل ساخت این بنا می‌باشد دارای اهمیت بسیاری به لحاظ ساختار طبیعی و شاخصه‌های تجاری و سیاسی بوده و به همین خاطر در زمان قاجار دارای رونق بسیار می‌گردد. همچنین این محله تعداد زیادی از جاهای دیدنی گرگان را در خود جای داده‌است.
آدرس: گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب 15، جنب امامزاده نور

بازار نعلبندان

بازار نعلبندان - جاهای دیدنی گرگان

همیشه بازار بخش مهم شهر برای تامین کالاهای مورد نیاز شهروندان و جاذبه مناسبی برای مسافران بوده‌است. بازار گرگان که در بین مردم به بازار نعلبندان نیز مشهور است، در بافت قدیمی این شهر و بین چهارراه میدان تا سه‌راه میرکریم و میدان قیصریه قرار گرفته‌است. بازار گرگان، از دیگر جاهای دیدنی گرگان و به عنوان یکی از زیباترین بازارهای شمال ایران دارای محصولات متنوعی بوده و مسافران بسیاری را برای خرید و بازدید به سمت خود جذب می‌کند. در این بازار انواع محصولات مانند میوه، سبزیجات و ماهی و همچنین کالاهای متنوعی مانند ظروف مسی و صنایع دستی مانند دستبافت‌ها، زیورآلات و روسری ترکمنی به خریداران و مسافران عرضه می‌گردد.
آدرس: گرگان، خیابان امام خمینی

مقایسه قیمت و رزرو هتل آذین گرگان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دیوار دفاعی گرگان

دیوار دفاعی گرگان - جاهای دیدنی گرگان

از دوران ساسانیان در حدود 1700 سال پیش، دیوار دفاعی گرگان به عنوان یکی از طولانی‌ترین بناهای معماری ایران باستان و دومین دیوار طویل جهان بعد از دیوار چین باقی مانده‌است. این بنای تاریخی که به نام‌های سد اسکندر، سد انوشیروان، سد پیروز، قزل ایلان و مار سرخ ساسانی نیز شناخته می‌شود از گمیشان تا کوه‌های گلیداغ ساخته شده که امروزه بخش زیادی از آن تخریب شده‌است. نخستین بار یک باستان‌شناس آمریکایی که با هواپیمای خود بر فراز گرگان سفر می‌کرد پی به وجود این دیوار برد و با دوربین خود از آن عکس گرفت تا بعدها مورد مطالعه قرار گرفت. این دیوار دفاعی در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت گردیده و از جمله جاهای دیدنی گرگان ‌است. برای بازدید از این اثر تاریخی می‌توانید به سمت کوه‌های گلیداغ در نزدیکی کلاله سفر نمایید.
آدرس: 96 کیلومتری گرگان، کلاله، منطقه‌ی پیشکمر یا روستای تمرقره‌قوزی

منطقه حفاظت ‌شده جهان‌نما

منطقه حفاظت شده جهان نما - جاهای دیدنی گرگان

از جمله جاهای دیدنی گرگان، منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما در ارتفاعات سمت جنوب این شهر می‌باشد. این تفریحگاه زیبا در جنوب شرقی شهرستان کردکوی و در رشته‌کوه البرز واقع شده که از منابع ارزشمند گلستان است. منطقه حفاظت شده جهان‌نما با مساحتی در حدود 38 هزار هکتار بعد از پارک ملی گلستان وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده این استان محسوب می‌گردد. این منطقه تحت نظر سازمان حفاظت از محیط زیست بوده و از سالم‌ترین و بکرترین جنگل‌های قرار گرفته در دامنه کوه شمال ایران می‌باشد. در این منطقه حفاظت‌ شده، شما شاهد طبیعتی بکر، غاری به همین نام و انواع حیوانات خواهید بود. جنگل‌های این منطقه از نوع جنگل‌های هیرکانی و از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا می‌باشد. این منطقه یک دهکده ییلاقی به حساب آمده و در حاشیه خود میل 35 متری رادکان را دارد. قرارگیری آثار تاریخی، مناظر بکر طبیعی، آب و هوای دلنشین، انواع حیوانات و پوشش گیاهی، این منطقه را به یک مکان جذاب برای گردشگران و از زیباترین جاهای دیدنی گرگان تبدیل نموده‌است.  
آدرس: 85 کیلومتری گرگان، جنوب شرقی شهرستان کردکوی 

مقایسه قیمت و رزرو هتل بوتانیک گرگان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهار خوران - جاهای دیدنی گرگان

گرگان شهری مملو از جنگل‌های کم‌نظیر و بسیار زیبا بوده که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین آن‌ها، پارک جنگلی ناهارخوران می‌باشد. این پارک جنگلی فوق‌العاده و دارای درختان سر به فلک کشیده بسیار زیبا با مساحتی در حدود 168 هکتار در چهار کیلومتری سمت جنوب گرگان قرار داشته و از جاهای دیدنی گرگان در بهار می‌باشد. پارک جنگلی ناهارخوران، تفریح‌گاهی با چشم اندازهای دیدنی در تمام فصول به ویژه بهار و تابستان میزبان طبیعت‌دوستان بسیاری است. عبور رودخانه زیارت از میان آن نیز بر زیبایی‌های آن افزوده‌است. همچنین امکانات متنوعی مانند کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و سایر امکانات گردشگری برای اقامت هرچه بهتر و راحت‌تر مسافران در این منطقه در نظر گرفته شده‌است.
آدرس: 8 کیلومتری مرکز شهر گرگان

جنگل قرق

جنگل قرق - جاهای دیدنی گرگان

از دیگر جاهای دیدنی گرگان که در فاصله 25 کیلومتری جاده گرگان به مشهد واقع شده، جنگلی با طبیعتی بکر و زیبا می‌باشد. این طبیعت بکر که جنگل قرق نام داشته منطقه‌ای حفاظت‌شده با گونه‌های مختلف حیوانات و گیاهان، می‌باشد. با سفر به این منطقه تفریحی و گردشگری زیبا می‌توانید از طبیعت زیبای آن لذت ببرید و انواع حیوانات آن را از نزدیک ببینید. این جنگل به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق زیست‌محیطی جانوران و زیستگاه گوزن قرمز، گونه حمایت شده توسط محیط زیست، شناخته می‌شود. همچنین امکانات رفاهی برای اقامت مسافران و گردشگران در این منطقه در نظر گرفته شده‌است.
آدرس: 24 کیلومترى شرق گرگان، مسیر جاده اصلی گرگان-مشهد

مقایسه قیمت و رزرو هتل جهانگردی ناهارخوران از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره - جاهای دینی گرگان

جنگل زیبای النگدره یا آلنگدره با طبیعت کم‌نظیر خود در دامنه شمالی جاده ناهارخوران گرگان واقع شده و از جمله جاهای دیدنی گرگان ‌است. این پارک جنگلی با وسعتی در حدود 185 هکتار از جمله تفریحگاه‌های نمونه گرگان و یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری کشور می‌باشد. پارک جنگلی النگدره دارای هشت چشمه طبیعی، فضاهای طبیعی بسیار زیبا و رودخانه قلاشی بوده که از جنوب تا شمال آن امتداد یافته‌است. این جنگل دارای درختان متنوعی از جمله انجیل، بلوط، بید، ممرز و توسکا می‌باشد. آب و هوای خوش، طبیعت دلنشین و زیبایی‌های این پارک جنگلی، مکانی مناسب برای مسافران و طبیعت‌دوستان فراهم نموده تا اوقات فراغت خود را در آن سپری نمایند. همچنین امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارک کودک، زمین ورزش، ساختمان نگهبانی و منطقه چادرزنی جهت رفاه حال مسافران در آن ایجاد گردیده‌است.
آدرس: 5 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان

جنگل توسکستان

جاده توسکستان - جاهای دیدنی گرگان

جنگل زیبای توسکستان، از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران، یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان و از جنگل‌های این شهر بوده که در دامنه‌های شمالی شرق البرز و بین گرگان و شاهرود واقع شده‌است. جنگل توسکستان که نام خود را از روستای توسکستان گرفته حدوداً 13 کیلومتر پس از گرگان به سمت جنوب قرار دارد. جاده قرار گرفته در دل این جنگل با طولی در حدود 30 کیلومتر دارای پیچ‌های تند و شیب‌های شدید بوده و در مسیر خود از کنار چند روستای ییلاقی می‌گذرد. این جنگل با مناظر کم نظیر خود در تابستان و با آب و هوای دلنشین، مقصد بسیاری از گردشگران است و در پاییز با مجموعه‌ای از رنگ‌های بی‌نظیر چشم هر مسافری را به خود خیره می کند. اما در زمستان، سرمای استخوان‌سوزی دارد. در این جنگل انواع درختان شامل بلوط و سرخدار و بته‌های جنگلی توسکا و اورس وجود داشته و آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان تبدیل نموده‌است.
آدرس: 18 کیلومتری گرگان، مسیر گرگان-شاهرود، جاده توسکستان

تپه تاریخی فرهنگی تورنگ‌ تپه

تورنگ تپه - جاهای دیدنی گرگان

گرگان در کنار تمام زیبایی‌های طبیعی خود، جاهای دیدنی متنوع دیگری داشته که از جمله آن می‌توان به تپه قدیمی تورنگ‌تپه بازمانده از هزاره سوم قبل از میلاد مسیح  و دارای شهرت جهانی اشاره نمود. این تپه تاریخی فرهنگی در 17 کیلومتری سمت شمال شرقی شهر گرگان واقع شده و از بزرگترین تپه‌های باستانی کشور است. آثار تاریخی متعددی از هزاران سال پیش از میلاد مسیح در این تپه یافت شده که دارای ارزش تاریخی بسیاری است.
آدرس: 22 کیلومتری شمال شرقی گرگان

مقایسه قیمت و رزرو هتل زیارت گرگان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دریاچه توشن

توشن - جاهای دیدنی گرگان

در بخش جنوبی روستای توشن النگدره که در 5 کیلومتری سمت جنوب گرگان واقع شده، دریاچه‌ای زیبا به نام توشن، منظره طبیعی چشمگیری را ساخته که از جمله جاهای دیدنی گرگان می‌باشد.‌ این دریاچه دارای طولی در حدود 300 متر و عرضی در حدود 130 متر می‌باشد. دریاچه توشن دارای گونه‌های مختلفی از ماهیان بوده و سدی نیز در مجاورت خود دارد. در تمام فصول ماهی‌گیران برای ماهی‌گیری به این دریاچه سفر می‌کنند. طبیعت زیبا، هوای خوش و پوشش گیاهی زیبای این منطقه، گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. همچنین روستای توشن که در دامنه کوه قرار گرفته دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است.
آدرس: 2.5 کیلومتری گرگان، روستای توشن

گرگان رود 

گرگان رود - جاهای دیدنی گرگان

رودخانه گرگان رود با طولی در حدود 200 کیلومتر از کوه‌های آلاداغ در شمال بجنورد سرچشمه گرفته و از مهم‌ترین رودخانه‌های شمال شرق ایران و از جاهای دیدنی گرگان می‌باشد. این رود از مسیرها و دره‌های پرپیچ و خم و کوهستانی، صحرای کلان، گنبد کاووس و دشت گرگان عبور کرده و سرانجام در این دشت در نقطه‌ای که خواجه نفس نامیده می‌شود به دریای خزر می‌ریزد. همچنین این رود، شاخه‌های متعددی از جمله ساری‌سو، نردین، خورخور، اوغان و 8 شاخه دیگر می‌باشد. رود گرگان در حاشیه خود گیاهان خودروی متنوعی مانند کنگر، گل نرگس، گل لاله ، زنبق و یونجه داشته که بر زیبایی آن افزوده‌اند.

آبشار زیارت

آبشار زیارت - جاهای دیدنی گرگان

گرگان با آب و هوای مرطوب و پر از بارندگی خود مملو از آبشارها، چشمه‌های طبیعی و رودهای بسیار است. از جمله جاهای دیدنی گرگان در فصل بهار و تابستان، می‌توان آبشار زیارت را نام برد. این آبشار که در 5 کیلومتری روستایی با همین نام در دل جنگل ناهارخوران قرار دارد در مسیر یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه خاصه‌رود واقع شده‌است. این آبشار از ریزش آب رود از ارتفاع 16 متری به داخل حوضچه‌ای به وجود می‌آید. این آبشار در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و دیدنی بوده و مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می‌نماید.
آدرس: گرگان، دهستان استر آباد جنوبی، ناهارخوران، روستای زیارت

مقایسه قیمت و رزرو هتل خیام گرگان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار رنگو

آبشار رنگو - جاهای دیدنی گرگان

یکی دیگر از آبشارهای زیبا و جاهای دیدنی گرگان، آبشار رنگو با بستری نیم‌دایره مانند بوده که در 15 کیلومتری سمت جنوب غربی این شهر واقع شده‌است. این آبشار دارای یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی می‌باشد. پوشش گیاهی متنوع اطراف این آبشار، آب و هوای خنک و منظره بسیار زیبای آن، مجموعه‌ای کم‌نظیر برای گردشگران و طبیعت‌دوستان محسوب می‌شود. البته برای رسیدن به این آبشار زیبا باید از راهنمایان محلی کمک گرفت چرا که مسیر دسترسی به آن، سخت و از میان جنگل‌های پر از درخت می‌باشد. مسیر رسیدن به این آبشار از روستای توشن آغاز گردیده، پس از طی مسیری در حدود 2 کیلومتر و گذر از جاده خاکی که اطراف آن را بوته‌های تمشک و درختان بلند در برگرفته به رودخانه‌ای خواهیم رسید. هم راستای مسیر رود به دره‌ای با ارتفاع 50 متر رسیده که درختان بلند و در هم تنیده آن را در برگرفته اند. پس از طی مسیری در امتداد دره و رودخانه و نزدیک به 5 ساعت پیاده روی، چشم به آبشار زیبای رنگو روشن خواهد شد.
آدرس: 15 کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر پارک جنگلی و روستای توشن

آبشار لوه

آبشار لوه - جاهای دیدنی گرگان

در همسایگی جنگل‌های معروف گلستان، یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان به نام آبشار و جنگل لوه واقع شده‌است. آبشار لوه با ارتفاعی در حدود 75 متر در 20 کیلومتری گالیکش و در روستای لوه قرار دارد. جنگلی انبوه از درختان پهن برگ صد ساله آبشار لوه را در برگرفته‌است. آبشار لوه به صورت طبقاتی از صخره‌ها فرو می‌ریزد و مرتفع‌ترین طبقه آن 15 متر می‌باشد. زیبایی کم‌نظیر این آبشار در فصل تابستان و اوایل پاییز دوچندان شده و فضایی مناسب برای گذران اوقات فراغت طبیعت‌ دوستان و مسافران ایجاد می‌نماید. از دیگر مزایای سفر به این آبشار برخلاف اکثر آبشارهای گرگان، مسیر دسترسی آسان به آن بوده و حتی تا نزدیکی آن می‌توان با خودرو سفر کرد.
آدرس: 20 کیلومتری گالیکش و 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان - مشهد

آبشار شصت‌کلاته

آبشار شصت کلاته - جاهای دیدنی گرگان

در انتهای جنگل شصت‌کلاته به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی گرگان و در 22 کیلومتری سمت جنوب غربی شهر گرگان، آبشار شصت کلاته واقع شده‌است. برای رسیدن به طبیعت زیبای این آبشار که فیروزمحل نیز نامیده می‌شود باید از میان جنگل گذشت. این رودخانه دارای طولی در حدود 43 کیلومتر بوده که از دامنه شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و علاوه بر آبشار شصت‌کلاته، آبشار باران‌کوه را نیز در مسیر خود ایجاد می‌نماید.
آدرس: 22  کیلو‌متری جنوب گرگان، جنگل شصت کلا 

آبشار نومل

آبشار نومل - جاهای دیدنی گرگان

در قلب جنگل‌های چهل‌گیسو، از جمله جاهای دیدنی گرگان، مجموعه‌ای تشکیل شده از شش آبشار جای گرفته که نام بلندترین آن‌ها، نومل با 30 متر ارتفاع می‌باشد. همچنین از دیگر آبشارهای این مجموعه، به آبشار دوقلوی نومل با 5 ارتفاع نیز می‌توان اشاره نمود. این مجموعه زیبا در 4 کیلومتری سمت شمال روستای نومل قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید از مسیری سخت و کوهستانی عبور نمود. همین مسأله موجب گردیده تا این منطقه، بکر و دست‌نخورده و از جاهای دیدنی گرگان باقی بماند و برای رفتن به این آبشارها نیاز به راهنمای محلی می باشد.
آدرس: 7 کیلومتری جاده گرگان-مشهد، روستای نومل

طبیعت سردانسر

گرگان از نظر داشتن جنگل‌ها و دشت‌های زیبا و سرسبز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سردانسر یکی از جاذبه‌های جنوب غربی روستای زیارت و از طبیعت‌های بکر و کمیاب استان زیبای گلستان می‌باشد. معمولا انسان‌ها برای فرار از دغدغه و شلوغی شهر به دل طبیعت می‌زنند تا کمی از هیاهو و سر و صدا دور شوند. منطقه سردانسر سرزمینی از دشت‌های فراخ و بهشتی زیبا از اسب‌های سفید و قهوه‌ای است که می‌توانید در آن به آرامش برسید و به دور از هیاهوی شهر و مشغله‌های زندگی روزمره، ساعاتی خود را به تماشای یک منظره دیدنی، گوش کردن به صدای پرندگان و نوشیدن یک فنجان چای دعوت کنید. اگر به کوهنوردی علاقه دارید باید به شما این مژده را بدهیم که ارتفاعات سردانسر یک منطقه فوق‌العاده مناسب برای کوهنوردی‌های طولانی مدت است. برای رفتن به این ارتفاعات می‌توانید از طریق روستای زیارت راهی شوید و از کوهنوردی در این ارتفاعات لذت ببرید.

کوه تل‌انبار و آبشارهای دره تل‌انبار

کوه تل انبار و آبشارهای دره تل  انبار

در سمت جنوب شهر گرگان، رشته‌کوهی همچون کمان این شهر را در برگرفته که بلندترین قله آن، تل‌انبار نام دارد. این کوه و جنگل تل‌انبار در 23 کیلومتری سمت جنوب گرگان واقع شده و سرچشمه رودهای متعددی همچون چهارباغ، سوته‌رود و خاصه‌رود می‌باشد.
دره تل‌انبار، از جمله جاهای دیدنی گرگان در نزدیکی روستای زیارت و واقع شده در کوه تل‌انبار، شامل 53 آبشار با ارتفاع‌های متفاوت می‌باشد. ارتفاع بیست آبشار آن بیش از 10 متر بوده و دو آبشار با ارتفاع بیش از چهل متر دارد. برای بازدید از این آبشارها نیاز به مهارت‌های خاصی است و باید با طناب و سایر تجهیزات در آن فرود آمد. با فرود آمدن به اولین آبشار می‌توان مسیر بازدید از سایر آبشارها را در پیش گرفت. 
آدرس:  18کیلومتری شهر گرگان، 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت

کوه تاور نراب

  کوه تاور نرآب - جاهای دیدنی گرگان

در میان کوه‌های زیبا و سرسبز گرگان، کوه تاور نراب پوشیده از جنگل‌های زیبا و با ارتفاعی در حدود 2950 متر در جنوب این شهر واقع شده و از جاهای دیدنی گرگان می‌باشد.‌ این کوه در بالای روستای زیارت بوده و دامنه شمالی آن مشرف بر شهر گرگان است. جاده گرگان به شاهرود نیز از میان این کوه عبور کرده و به رشته کوه البرز می‌رسد.
آدرس: 21 کیلومتری جنوب شرقی گرگان

گرگان با تمام جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی خود شامل بناهای تاریخی، موزه‌ها، جنگل‌ها و آبشارهای زیبا، مکانی مناسب برای مسافرت و گشت‌وگذارهای تفریحی می‌باشد. این شهر زیبا به ویژه در فصول بهار و تابستان دارای زیبایی چشمگیری می‌باشند. از دیگر جاهای دیدنی گرگان می‌توان جنگل‌های شصت کلا با آبشارهای بلندش، خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج دریای خزر، برج المان با 57 متر ارتفاع در میدان بسیج گرگان و دارای رستوران گردان با چشم اندازی زیبا به شهر گرگان، روستای شاهکوه و جنگل چند میلیون ساله ابر در نزدیکی آن، امام‌زاده روشن‌آب محل دفن دو فرزند امام موسی کاظم و باقیمانده از قرن نهم هجری، خانه تاریخی باقری از 150 سال پیش، آبشار باران‌کوه در مسیر رودخانه شصت‌کلا، پل آق قلا یادگاری از 800 سال پیش و مربوط به دوران صفویه، پارک موزه دفاع مقدس گرگان یادآور روزهای جنگ، امامزاده نور، سد نومل و بسیاری دیگر را نام برد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به شهر گرگان سفر کنید، از طبیعت زیبای آن لذت ببرید و روح خود را جلا دهید، همچنین با دیدن از بناهای تاریخی و جاذبه‌های فرهنگی آن با آداب و رسوم مردم این شهر زیبا آشنا شوید.

نظرات کاربران
ممنون از مطالب زیباتون