جاهای دیدنی کاشان، مرواریدی در کویر های ایران

کاشان به‌ لحاظ دارا بودن جاذبه‌های گردشگری یکی از غنی‌ترین مناطق ایران به‌شمار می‌رود. بیشتر جاذبه‌های گردشگری کاشان حائز اهمیت تاریخی‌اند. قدمت اکثر بناهای تاریخی حائز اهمیت گردشگری در این منطقه عمدتاً به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد. شماری از این جاذبه‌های تاریخی گاه به‌لحاظ طبیعی و مذهبی نیز مهم شمرده می‌شوند. معماری اکثر بناهای تاریخی در کاشان آن‌چنان زیباست که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌سازد. خانه‌های تاریخی در کاشان یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این منطقه به‌شمار می‌روند. زیبایی این خانه‌ها و ظرافت به‌کار رفته در معماری آن‌ها هرساله مسافران زیادی را به کاشان می‌کشاند. جاذبه‌های طبیعی نیز از جاهای دیدنی کاشان در بهار به‌شمار می‌روند. این جاذبه‌ها نیز بر اهمیت گردشگری شهر می‌افزایند. در ادامه، شماری از جاذبه‌های گردشگری کاشان به‌اختصار معرفی می‌گردد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل کاشان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه‌های مذهبی کاشان

بناهای مذهبی در کاشان همواره از جمله پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر بوده‌اند. شمار زیادی از علاقه‌مندان سالانه از این بناها بازدید می‌کنند. ابنیه‌ی مذهبی علاوه بر اهمیت دینی، عمدتاً دارای پیشینه‌ی تاریخی قابل توجهی نیز هستند؛ همچنین معماری زیبای این ابنیه بر جذابیت‌های آن‌ها می‌افزاید. در ادامه، تعدادی از جاذبه‌های مذهبی کاشان معرفی شده است.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اصفهان گنجینه تاریخ ایران


 

مسجد آقابزرگ کاشان

مسجد-آقا-بزرگ

مسجد آقابزرگ از جمله جاهای دیدنی کاشان است. کمتر مسافری است که پس از سفر به کاشان از بازدید از این مسجد چشم‌پوشی کند. قدمت مسجد آقابزرگ به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد. معماری خاص مسجد آقابزرگ آن را به یکی از مهم‌ترین ابنیه‌ی تاریخی به‌جامانده از دوره‌ی قاجار بدل می‌سازد. فضای گنبدخانه‌ی مسجد حتی در فصول گرم نیز خنک است که این ویژگی در معماری بنا به‌لحاظ کویری بودن منطقه‌ای که در آن قرار دارد حائز اهمیت است. مقرنس‌کاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری و نقاشی‌های هنرمندانه در نقاط مختلف مسجد زیبایی‌های آن را دوچندان ساخته است. تزیینات به‌کار رفته در درب مدخل اصلی مسجد نیز تماشایی است. مسجد آقابزرگ علاوه بر اهمیت تاریخی و نیز جلوه‌های چشمگیر در معماری به‌لحاظ مذهبی نیز از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان به‌شمار می‌رود.
آدرس: خیابان فاضل نراقی

مسجد جامع کاشان

مسجد-جامع-کاشان

مسجد جامع کاشان به‌لحاظ مذهبی و تاریخی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان به‌شمار می‌رود. هرساله گردشگران زیادی با توجه این اهمیت دوگانه از مسجد جامع بازدید می‌کنند. قدمت مسجد جامع کاشان به دوره‌ی سلجوقیان بازمی‌گردد. مناره‌های مسجد جامع کاشان سومین مناره‌های قدیمی مساجد ایرانند. از چنین نکته‌ای اهمیت فراوان تاریخی این بنا پیداست. علاوه بر اهمیت مذهبی و تاریخی، از دیگر ویژگی‌های مهم مسجد جامع کاشان باید به معماری منحصر به فرد آن اشاره کرد. دو شبستان بزرگ، شبستان زیرین در بخش شمالی، ایوان مرتفع، صحن وسیع و حوض‌خانه‌ی وسط مسجد هرکدام به‌نحوی نقش خود را در هرچه تماشایی‌تر به‌نظر رسیدن معماری این بنا ایفا می‌کنند. مسجد جامع کاشان به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس: خیابان باباافضل، محله‌ی میدان کهنه

مقایسه قیمت و اجاره سوئیت در کاشان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه‌های تاریخی کاشان

بی‌تردید جاذبه‌های تاریخی به‌لحاظ کمیت مهم‌ترین جاذبه‌های شهر کاشان به‌شمار می‌روند. انواع خانه‌های قدیمی با معماری کم‌نظیر کاشان را به شهری گردشگرپذیر تبدیل کرده است. قدمت خانه‌های قدیمی در کاشان عمدتاً به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد. این ابنیه نمونه‌هایی از عالی‌ترین شکل معماری خانه‌ها در آن دوره به‌شمار می‌روند. علاوه بر خانه‌ها، جاذبه‌های پرشمار دیگری نظیر تپه‌ی سیلک با قدمتی هشت‌هزارساله کاشان را به‌لحاظ تاریخی به شهر پراهمیتی بدل ساخته‌اند. در ادامه، به شماری از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی کاشان خواهیم پرداخت.

مقایسه قیمت و رزرو تور کاشان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

خانه‌ی بروجردی‌ها کاشان

خانه-بروجردی-ها-کاشان

خانه‌ی بروجردی‌ها از جمله زیباترین جاهای دیدنی کاشان است. این خانه به‌لحاظ تاریخی در میان جاذبه‌های کاشان حائز اهمیت فراوانی است. قدمت خانه‌ی بروجردی‌ها به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد. این بنا به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نقاشی‌های دیدنی، گچ‌بری‌های هنرمندانه، هشتی، حیاط‌های سرپوشیده، بادگیرهای متقارن، کلاه فرنگی و... همه و همه از جلوه‌هایی هستند که معماری این بنا را در نظر هر بازدید‌کننده‌ای دیدنی می‌سازنند. خانه‌ی بروجردی‌ها هرساله مورد توجه فراوان بازدیدکنندگان، مخصوصاً علاقه‌مندان به ابنیه‌ی تاریخی واقع می‌گردد.
آدرس: خیابان علوی، محله‌ی سلطان امیر احمد

خانه‌ی طباطبایی‌ها کاشان

خانه-طباطبایی-ها

خانه‌ی طباطبایی‌ها یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است. قدمت این بنا به دوره‌ی قاجاریه بازمی‌گردد. گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های خانه جلوه‌ی چشمگیری به آن بخشیده‌اند. همچنین بادگیر خانه‌ی طباطبایی‌ها از جمله عناصری است که در هرچه برجسته‌تر به‌نظر رسیدن معماری این بنا نقش به‌سزایی دارد. اتاق شاه‌نشین خانه‌ی طباطبایی‌ها نیز با توجه به شیشه‌های مشبک و رنگی تعبیه‌شده در آن زیبایی کم‌نظیری دارد. بازدید از حیاط‌های خانه لطف خود را دارد، به همین دلیل خانه‌ی طباطبایی‌ها از جاهای دیدنی کاشان در بهار به‌شمار می‌رود. به‌طور کلی، خانه‌ی طباطبایی‌ها ۴۷۰۰ متر وسعت دارد. سرداب‌ها، بادگیرها، رشته‌قنات‌ها، حیاط‌ها، اتاق‌ها، حوض‌ها و... معماری این خانه را به یکی از خاص‌ترین معماری‌ها در میان خانه‌های تاریخی کاشان بدل ساخته است.
آدرس: خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد

مقایسه قیمت و رزرو اقامتگاه سنتی مهینستان راهب کاشان

مشاهده و رزرو

خانه‌ی عباسیان کاشان

خانه-عباسیان-کاشان

خانه‌ی عباسیان یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان به‌شمار می‌رود. قدمت تاریخی این بنا به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد. خانه‌ی عباسیان به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تزئینات دیوارها، گچ‌بری‌ها، حیاط‌های تماشایی و حوض‌ها به معماری خانه‌ی عباسیان جلوه‌ی متفاوتی بخشیده‌اند. در تزئینات، طرح‌ها و گچ‌بری‌های دیوارها می‌توان جلوه‌هایی از معماری باشکوه ایرانی-اسلامی را مشاهده کرد. این ویژگی اهمیت به‌سزایی در هرچه چشمگیر به‌نظر رسیدن معماری خانه‌ی عباسیان در نظر بازدیدکنندگان دارد. فضای سرسبز حیاط خانه‌ی عباسیان آن را به یکی از بکرترین جاهای دیدنی کاشان در بهار بدل ساخته است. خانه‌ی عباسیان با توجه با اهمیت تاریخی و زیبایی‌های ظاهری هرساله با استقبال قابل توجه بازدیدکنندگان مواجه می‌گردد.
آدرس: خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد

مقایسه قیمت و رزرو هتل نگارستان کاشان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

خانه‌ی عامری‌ها کاشان

خانه-عامری-ها-کاشان

خانه‌ی عامری‌ها یکی از زیباترین جاهای گردشگری کاشان است. قدمت این خانه به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد. شهرت خانه‌ی عامری‌ها بیشتر به‌دلیل بادگیر ساخته‌شده در آن است. این بادگیر بلندترین بادگیر در ابنیه‌ی تاریخی کاشان به‌شمار می‌رود. امروزه خانه‌ی عامری‌ها به‌عنوان یک هتل سنتی نیز پذیرای مسافران و گردشگران است. گردشگران با اقامت در خانه‌ی عامری‌ها، می‌توانند از قسمت‌های مختلف یکی از باارزش‌ترین جاهای دیدنی کاشان بازدید به‌عمل آورند. ۸۵ اتاق در این بنا تعبیه شده است. گچ‌بری‌ها، منبت‌کاری‌ها و مقرنس‌کاری‌های هنرمندانه معماری این خانه را در چشم هر بیننده‌ای تماشایی می‌سازد. فضای حیاط خانه‌ی عامری‌ها آن را به یکی از جاهای دیدنی کاشان در بهار بدل ساخته است. خانه‌ی عامری با توجه با اهمیت تاریخی و همچنین معماری خاص و زیبای خود همواره با استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران مواجه بوده است.
آدرس: خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد

مقایسه قیمت و رزرو هتل امیرکبیر کاشان

مشاهده و رزرو

حمام سلطان امیر احمد کاشان

حمام-سلطان-امیر-احمد-کاشان

حمام سلطان امیر احمد یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. قدمت این بنا به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد. این حمام به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هم‌جواری با امام‌زاده سلطان امیر احمد باعث شده تا این حمام نیز با این نام شناخته شود. این حمام علاوه بر اهمیت تاریخی، به لحاظ معماری نیز یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشان به‌شمار می‌رود. بی‌تردید، بام گنبدی‌شکل این حمام یکی از زیباترین بام‌های گنبدی ابنیه‌ی تاریخی در کشور است. همچنین نقش و نگارهای طراحی‌شده در حمام، گچ‌بری‌ها و نیز آهک‌بری‌ها هرکدام به‌نحوی در زیبایی معماری این بنا نقش دارند. حمام سلطان امیر احمد هرساله با استقبال قابل توجه بازدیدکنندگان و گردشگران مواجه می‌گردد.
آدرس: خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد

مقایسه قیمت و رزرو هتل خورشید اردهال کاشان

مشاهده و رزرو

بازار کاشان

بازار کاشان

بازار کاشان بدون هیچ تردیدی یکی از گردشگر پذیرترین جاهای دیدنی کاشان است. این بازار یکی از بهترین نقاط برای گردشگران از جهت خرید هر آن‌چه که نیاز دارند، به‌شمار می‌روند. بازار کاشان می‌تواند انتخاب مناسبی برای آن دسته از مسافرانی که به‌دنبال خرید سوغات از این شهر نیز هستند، باشد. قدمت این بازار به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد. همین نکته باعث شده تا بازار کاشان به‌عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری تاریخی از اهمیت به‌سزایی در میان جاذبه‌های گردشگری کاشان برخوردار باشد. بازار کاشان از جمله آثار ملی ایران است که در سال ۱۲۵۵ به‌طور رسمی به ثبت رسیده است.
آدرس: خیابان باباافضل

مقایسه قیمت و رزرو قامتگاه بومگردی سرای ملک کاشان

مشاهده و رزرو

تیمچه امین‌الدوله کاشان

تیمچه امین‌ الدوله کاشان

تیمچه امین‌الدوله یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است. معمار این بنا استاد علی مریم‌کاشانی است که شمار قابل توجهی از مهم‌ترین بناهای کاشان را طراحی کرده است. قدمت این بنا به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد. تیمچه امین‌الدوله به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از مهم‌ترین مشخصه‌های این بنا سقف تماشایی آن است که زیبایی معماری آن را دوچندان ساخته است. نورگیرهای به‌کار رفته در سقف نیز بر زیبایی فضا می‌افزایند، همچنین درهای چوبی بزرگ تیمچه امین‌الدوله معماری آن را ویژه‌تر جلوه می‌دهند. تیمچه امین‌‌الدوله با توجه به اهمیت تاریخی و نیز معماری چشمگیرش همواره با استقبال فراوان گردشگران مواجه بوده است.
آدرس: خیابان باباافضل، بازار کاشان

مقایسه قیمت و رزرو هتل خانه تاریخی کمال الملک کاشان

مشاهده و رزرو

موزه‌ی ملی کاشان

موزه-ملی-کاشان

موزه‌ی ملی کاشان یکی از جاهای دیدنی کاشان است. این موزه در ضلع غربی باغ فین قرار دارد. قرار داشتن این موزه در جوار باغ فین به‌عنوان یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری کاشان باعث شده تا همواره مورد توجه شمار زیادی از گردشگران نیز واقع گردد. این موزه حدود ۳۰۰ متر مربع مساحت دارد. اشیایی که در موزه‌ی ملی کاشان به نمایش گذاشته شده‌اند به‌لحاظ تاریخی از هزاره‌ی هفتم قبل از میلاد تا دوره‌ی معاصر را پوشش می‌دهند. بیش از ۴۰۰ شی‌ء مختلف در این موزه قرار دارد. موزه‌ی ملی کاشان حاوی چهار بخش کتابت و نسخ خطی، باستان‌شناسی، منسوجات، و معاصر است. فضای طبیعی موزه‌ آن را به یکی از جاهای دیدنی کاشان در بهار بدل ساخته است. بنای موزه‌ی ملی کاشان در دوره‌ی قاجار ساخته شده است. معماری خاص این بنا و سقف گنبدی آن از دیگر ویژگی‌های مهم آن به‌شمار می‌رود.
آدرس: انتهای خیابان امیرکبیر، باغ فین

خانه‌ی موزه‌ی اسباب‌بازی و خیمه شب بازی کاشان

خانه-موزه-عروسک-اسباب-بازی-کاشان

خانه‌ی موزه‌ی اسباب‌بازی و خیمه شب بازی کاشان یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. این بنا به‌طور ویژه با استقبال کودکان مواجه شده است. در این موزه مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها که در بازه‌های زمانی مختلف به‌خصوص در دوران قاجار مورد توجه و استفاده‌ی کودکان بوده به نمایش گذاشته شده است. قدمت بنای خانه‌ی موزه‌ی عروسک و اسباب‌بازی به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد؛ از این حیث، خانه‌ی موزه‌ی عروسک و اسباب‌بازی به‌لحاظ معماری بنا نیز دارای اهمیت تاریخی است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بازدیدکنندگان و کودکان از دیگر ویژگی‌های مهم این موزه است که بر جذابیت آن به‌عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری می‌افزاید.
آدرس: خیابان علوی، روبه‌روی خانه‌ی طباطبایی‌ها، کوچه‌ی علامه

مقایسه قیمت و رزرو هتل گلشن کاشان

مشاهده و رزرو

تپه‌ی سیلک کاشان

تپه-سیلک-کاشان

تپه‌ی سیلک کاشان یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی کاشان به‌شمار می‌رود. این تپه در جنوب غربی شهر واقع شده است. قدمت محوطه‌ی باستانی سیلک هشت هزار سال ارزیابی شده است. سیلک درواقع نام نخستین تمدن ایرانی در مرکز ایران است. این منطقه‌ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق سکونت بشر پیش از تاریخ شناسایی شده است.  تپه‌ی سیلک همچنین به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آثار قابل توجهی نظیر ظروف سفالی، فلزی و... در نپه‌ی سیلک کشف شده که نشان از تاریخ غنی و چند هزار ساله‌ی آن دارد. اشیای کشف‌شده در سیلک در حال حاضر در موزه‌ی ایران باستان تحت حفاظت قرار دارند. تپه‌ی سیلک با توجه به اهمیت تاریخی‌اش هر ساله به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان با استقبال فراوان گردشگران مواجه می‌گردد.
آدرس: جنوب غربی کاشان، سمت راست جاده‌ی کاشان به فین

باغ فین کاشان

باغ-فین-کاشان

باغ فین از جمله مشهورترین جاهای دیدنی کاشان است. باغ فین علاوه بر آن‌که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است، توسط یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. قدمت این بنا به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد. باغ فین همچنین از این نظر که قتلگاه امیرکبیر بوده است در تاریخ معاصر حائز اهمیت است. معماری باغ فین با توجه به حیاط مرکزی، برج‌های استوانه‌ای، ساز و کار آب‌رسانی و باروی ساخته‌شده در آن از زیباترین جلوه‌های معماری صفوی در کاشان به‌شمار می‌رود. همچنین سرسبزی جلوه‌های طبیعی باغ فین در آغاز سال این بنا را به یکی از جاهای دیدنی کاشان در بهار بدل می‌سازد.
آدرس: ۹ کیلومتری مرکز کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر

طبیعت کاشان

جاذبه‌های طبیعی کاشان از جمله جاهای دیدنی کاشان در بهار به‌شمار می‌روند. طبیعت در این مناطق عمدتاً در آغاز سال در اوج شکوفایی خود است. مناظر بکر این جاذبه‌ها آن‌ها را در شمار محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در کاشان قرار داده است. هرساله شمار زیادی از مسافران از جاذبه‌های طبیعی کاشان بازدید به‌عمل می‌آورند. در ادامه، شماری از این جاذبه‌ها معرفی شده‌اند.

قمصر کاشان

قمصر-کاشان

قمصر کاشان یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. قمصر را پیش از هرچیز با گلاب معطرش می‌شناسند. همچنین جلوه‌های طبیعی این منطقه بی‌نظیر است. گل‌های محمدی سرتاسر قمصر را پوشانده‌اند. علاقه‌مندان زیادی هرساله و مخصوصاً در فصل بهار از قمصر بازدید می‌کنند. جلوه‌های بکر طبیعی قمصر باعث شده تا این منطقه از جاهای دیدنی کاشان در بهار باشد. بوی گل‌ محمدی مخصوصاً در صبح مسحور کننده است. بسیاری از مسافران نیز برای آشنایی بیشتر آیین گلاب‌گیری و مشاهده‌ی آن به قمصر می‌روند. آیین گلاب‌گیری در واقع از جمله خصوصیاتی است که قمصر را علاوه بر زیبایی‌های طبیعی چشمگیرش، از نظر فرهنگی نیز  به یک جاذبه بدل می‌سازد. کمتر مسافری است که به‌دنبال دیدن مناظر بکر طبیعی باشد و به‌راحتی از دیدن قمصر چشم‌پوشی کند.
آدرس: ۳۰ کیلومتری جنوب کاشان

غار نیاسر کاشان

غار-نیاسر

غار نیاسر از جمله بکرترین جاهای دیدنی کاشان به‌شمار می‌رود. این غار در نزدیکی روستای نیاسر واقع شده و به همین دلیل به همین نام خوانده می‌شود. بنا بر مشاهدات و گزارشات، غار نیاسر به‌دست انسان و به احتمال بسیار برای برگزاری مراسم آیینی ساخته شده است. این غار با قدمتی ۲۰۰۰ساله از نظر تاریخی به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان بدل گشته است. از مهم‌ترین ویژگی‌های غار نیاسر می‌توان به تونل‌های پیچ‌درپیچ آن اشاره کرد. به‌طور کلی، معماری خاص این غار آن را از جهات بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مشابه متمایز می‌سازد. نشیمن‌گاه‌های کوچکی که در کنار چاه‌ها تعبیه شده‌اند از جمله ویژگی‌های خاص غار نیاسر به‌شمار می‌روند. گردشگران می‌توانند در روزهای یکشنبه و دوشنبه از ساعت هشت تا هجده از این غار تاریخی بازدید به عمل آورند.
آدرس: ۳۰ کیلومتری شمال غربی کاشان، نیاسر

همان‌طور که مشاهده شد، کاشان یکی از مهم‌ترین مناطق ایران به‌لحاظ دارا بودن جاذبه‌های گردشگری است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان می‌توان به خانه‌های آن که از نظر قدمت تاریخی به دوره‌‌ی قاجار بازمی‌گردند، اشاره کرد. آیین‌ گلاب‌گیری از دیگر مشخصه‌های کاشان است که بر اهمیت یک جاذبه‌ی گردشگری طبیعی همچون قمصر می‌افزاید؛ جاذبه‌های طبیعی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان در بهار هستند. همان‌طور که در ابتدای این یادداشت دیدیم، مساجد کاشان نیز علاوه بر معماری چشمگیر و اهمیت تاریخی، به‌لحاظ مذهبی نیز مهم به‌شمار می‌روند.

به‌طور کلی، جاهای دیدنی کاشان عمدتاً از لحاظ تاریخی حائز اهمیت قابل توجهی‌اند. معماری این جاذبه‌های تاریخی کم‌نظیر و مسحورکننده است. همین معماری خاص بناهای تاریخی در کاشان است که باعث می‌شود مسافران زیادی همواره این شهر برای بازدید انتخاب کنند؛ نمی‌توان به جاذبه‌های تاریخی و معماری خاص آن‌ها علاقه‌مند بود و از سفر به کاشان و بازدید از خانه‌های پرشمار، مساجد و سایر جاهای دیدنی‌اش چشم‌پوشی کرد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: