جاهای دیدنی هرمز جزیره شگفتی ها

در جنوب ایران و نزدیک جزیره قشم، جزیره هرمز قرار گرفته که به عنوان یکی از زیباترین مکان‌های توریستی کشور شناخته می‌شود. دیدنی‌های جزیره هرمز دارای تنوع بسیار زیادی هستند و همین باعث شده است که برخی بر این عقیده باشند که هرمز، جزیره‌ای پر از شگفتی و دیدنیهای عجیب است. شاید در چند سال اخیر شما اخباری تلخ مربوط به از بین بردن قسمت‌های مختلف این جزیره شنیده باشید، ولی نگذارید که این اخبار بد شما را از دیدنی های جزیره هرمز دور کند. بلکه شما باید این اصل جدی را به یاد داشته باشید با دیدن از این جزیره و ثبت زیبایی‌های آن باعث رونق گرفتن صنعت گردشگری در این جزیره خواهید شد و به این ترتیب می‌توانید با عمل خود نشان دهید که این جزیره و زیبایی‌هایش برای شما اهمیت دارد. در ادامه این مطلب ما قصد داریم که جاهای دیدنی‌ هرمز را با هم بررسی کنیم و به طور کلی اطلاعاتی را در مورد این مکان زیبا در اختیار شما بگذاریم. 

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز

برای سفر به جزیره هرمز شما می توانید از تور جزیره هرمز استفاده کنید که شما را به راحتی به جزیره می‌آورند و قسمت‌های مختلف آن را به شما نشان میدهند. اما در صورتی که قصد دارید در زمان سفر بیشتر آزاد باشید و هر زمان که خواستید از دیدنی‌های مختلف این جزیره دیدن کنید، باید قبل از آن جزیره هرمز را بهتر بشناسید. جزیره هرمز یک خشکی بیضی شکل بسیار زیبا و در میان خلیج فارس است که حدود ۴۲ کیلومتر مربع وسعت دارد. برای رفتن به این جزیره شما باید به بندرعباس بروید و سپس با سوار شدن در لنج مسیر جزیره هرمز را در پیش بگیرید. بعد از  حدود ۳۰ دقیقه به جزیره هرمز خواهید رسید و مطمئناً در همان لحظات اولیه رسیدن خود از دیدن این همه زیبایی، شگفت زده خواهید شد. شاید تا امروز شما عکس های جزیره هرمز را دیده باشید، اما مطمئنا از دیدن این همه زیبایی از نزدیکی بسیار ارزشمند تر خواهد بود. این جزیره در سال‌های دور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و گفته می‌شود که این جزیره مرکز ولایت‌هایی بوده است که در خلیج فارس وجود داشتند، اما بعد از انقلاب صنعتی پرتغالی‌ها به سمت این جزیره آمدند و آن را اشغال کردند. این جزیره در تصرف پرتغالی‌ها بود تا اینکه در قرن ۱۷ میلادی شاه عباس صفوی با پرتغالی‌ها جنگید و این جزیره را از چنگ آنها بیرون کشید. در ضمن اگر شما به جزیره قشم مسافرت کردید می‌توانید به راحتی با استفاده از قایق‌های تندروی که روزی دو بار به جزیره هرمز میروند، راهی این جزیره زیبا شوید.  زمان حرکت این قایق‌ها ساعت ۷ صبح از اسکله شهید ذاکری قشم و ۳ بعد از ظهر از اسکله هرمز می‌باشد. نیاز به گفتن این موضوع نیست که آب و هوای منطقه گرم و ساحلی می‌باشد، به همین دلیل بهترین زمان سفر به جزیره هرمز، شش ماه دوم سال یعنی پاییز و زمستان خواهد بود. در ادامه در خصوص دیدنی های جزیره هرمز صحبت خواهیم کرد. 

دیدنی های جزیره هرمز

دیدنی های جزیره هرمز برای همه مسافرانی که به این جزیره بسیار زیبا سفر می‌کنند قطعاً جالب و خارق العاده خواهد بود. این جزیره دارای قدمت بسیار زیادی است، به همین دلیل در آن شاهد جاذبه‌های تاریخی مختلفی خواهیم بود. اما فراموش نکنید که جزیره هرمز برای دوستداران طبیعت نیز دارای جاذبه‌های زیادی است و پیشنهاد ما به شما این است که قبل از رفتن به این جزیره حتماً دیدنی‌های آن را بهتر بشناسید و نقشه جزیره هرمز را در دسترسی داشته باشید. در ادامه دیدنی‌های جزیره هرمز را خدمت شما معرفی می‌کنیم: 

دره سکوت هرمز

دره سکوت هرمز

 یکی از زیباترین و آرام ترین قسمت‌های جزیره هرمز، دره سکوت می‌باشد. از آنجایی که دیواره‌های این دره مقدار زیادی نمک دارند، می‌توانند مانع از بازتاب صدا شوند و همین موضوع باعث ساکت تر شدن این دره زیبا شده است. در زمان‌های قدیم برای استخراج نمک از دل این دره، مردم محلی  جزیره هرمز تبر استفاده می کردند و به همین دلیل به این مکان دیدنی، دره تبرزن نیز گفته می‌شده است و حتی ممکن است برخی از بومیان این جزیره، این دره زیبا را با نام "دره تبرزن" بشناسند. به یاد داشته باشید که برخی از قسمتهای این دره بافت سست و توخالی دارند و رفتن در آنها ممکن است که باعث آسیب دیدن شما شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که همراه با لیدرهایی که آشنایی لازم با این مکان را دارند وارد دره سکوت شوید.

دره مجسمه‌‌ها

دره مجسمه ها هرمز

شما در دره مجسمه ها، مجسمه واقعی نمیبینید و باید گفت که برای دیدن مجسمه‌های این دره شما باید قوه تخیل قوی داشته باشید. دیواره‌های این دره زیبا نمایشگاهی از آثار هنری طبیعی است که هر بیننده‌‍ای را محو تماشای خود خواهد کرد. عکسهای جزیره هرمز که میبینید نمیتواند گویایی زیبایی و عجیب بودن این منطقه بکر و بسیار زیبا باشند. مسیر این دره طولانی نیست، ولی از آنجایی که جزئیات بسیار زیبایی دارد ممکن است که ساعت‌ها از شما زمان بگیرد. در ضمن در پایان این دره شما به یک پرتگاه زیبا با ارتفاع 40 متر میرسید و منظره زیبای خلیج فارس را می‌بینید و این پایان مقصد شما خواهد بود.

بزرگترین فرش خاکی جهان

بزرگترین فرش خاکی جهان

یکی از دیدنی‌های جزیره هرمز، فرش خاکی هرمز  است که در گوشه و کنار این جزیره زیبا یافت می‌شود. برای دیدن تمامی این رنگهای زیبا در کنار هم شما می‌توانید از فرش زیبایی که با خاک‌های مختلف و رنگارنگ این جزیره درست شده، دیدن کنید. در ضمن به یاد داشته باشید که هر سال در ۲۸ اسفند مراسمی به مناسبت نوروز در این قسمت از جزیره هرمز برگزار می‌شود.

موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان محلی برای نگهداری هنر دست مردان و زنان هنرمند جزیره هرمز است.  دکتر نادعلیان یکی از افرادی بود که اهمیت زیادی برای صنایع دستی جزیره هرمز و مردمان آن قائل بود، به همین دلیل سعی کرد این زیبایی را با بقیه افرادی که به جزیره هرمز می‌آیند به اشتراک بگذارد و نقشی در گسترش فرهنگ بومی هرمز داشته باشد. 

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتقالی ها

یکی از خوشرنگ ترین قلعه های جهان قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز است.  این قلعه به عنوان یکی از دیدنیهای جزیره هرمز به حساب می‌آید و بی‌شک هر بیننده‌ای محو تماشای منظره‌ای می‌شود که این قلعه، خانه‌های روستایی اطراف آن و رنگ آبی دریا در کنار هم ساخته اند. این قلعه دارای قدمتی ۵۰۰ ساله است و زمانی که این جزیره  در اشغال پرتغالی‌ها بود، این قلعه به دستور آلفونس آلبرکرک ساخته شد. بسیاری از قسمتهای این قلعه امروز در اثر گذر زمان و عدم توجه نابود شده ولی هنوز هم بخش‌هایی مانند کلیسا، سربازخانه و آب انبار قابل مشاهده است. 

بازار و سوغات جزیره هرمز

بازار جزیره هرمز بی شک برای همه مسافرانی که به این جزیره می روند بسیار جذاب است و می توان گفت که یکی از دیدنی های جزیره هرمز به شمار می رود. همچنین شما می توانید سوغات جزیره هرمز را از بازارهای آن تهیه کنید. در ادامه برخی از این سوغات را خدمت شما معرفی میکنیم:

محصولات حصیری

محصولات حصیری

هوای گرم این جزیره باعث شده است که در آن بافت انواع حصیر برای کاربرد های مختلف رونق زیادی  داشته باشد. دمکش، سینی‌های گرد و بزرگ به نام سپ، گدان حصیری، ظروف میوه و ظرف نگهداری نان بخشی از محصولات حصیری هستند که در این جزیره زیبا تولید می‌شود و میتوانید در بازار جزیره هرمز آنها را پیدا کنید.

ادویه‌های جنوبی

ادویه های جنوبی

یکی از سوغات جزیره هرمز که از محبوبیت بالایی هم برخوردار است، ادویه‌های خوش عطر و خوش رنگ جنوبی هستند. استفاده از این ادویه‌ها عطر و طعمی تکرار نشدنی به غذاهای شما خواهد داد.

صنایع دستی

صنایع دستی هرمز

گلیم بافی، رودوزی، سوزن دوزی، ساخت ساز سنتی، توربافی، گرگور بافی و… بخشی از هنر دستان زنان جزیره هرمز است که شما می‌توانید به عنوان سوغات برای عزیزان خود بیاورید.

اقامت در جزیره هرمز

اقامت در هرمز

اقامت در جزیره هرمز یکی از مواردی است که باید در طول سفر خود به این جزیره زیبا به آن توجه داشته باشید. مشاوران ما در سایت سلطان سفر آماده اند تا شما را در مسیر داشتن یک سفر خوب و دوست داشتی، یاری کنند. یکی از راههای به صرفه اقامت در جزیره هرمز برای افرادی که با خانواده یا به صورت گروهی به این جزیره سفر کرده‌اند، اقامت در سوئیت‌هایی است که در این جزیره به مسافران اجرا میدهند. شما میتوانید یک کلبه سنتی و محلی یا یک اتاق مدرن در اختیار داشته باشید و در آن زمان اقامت خود را بگذرانید. در ضمن در صورتی که علاقه بیشتری به هتل در جزیره هرمز دارید می توانید از هتل ساحل سرخ استفاده کنید و در صورتی که به دنبال هاستل یا اقامتگاه‌هایی هستید که فضای سنتی و دلنشین داشته باشند نیز می‌توانید سراغ هاستل‌های "سبورا، کوتوک و اقامتگاه" بروید از خدمات آنها استفاده کنید

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: