جاهای دیدنی سنندج در سفر به کردستان

جاهای دیدنی سنندج به خاطر شرایط محیطی این منطقه می‌توانند هر بیننده‌ای را شگفت زده کنند و می توان گفت که این شهر به عنوان مرکز استان کردستان، مانند یک مروارید در دل رشته کوه زاگرس در غرب کشورمان می‌درخشد. این شهر که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی زیاد، اماکن تاریخی زیادی نیز دارد و هر ساله میزبان گردشگرانی است که از سراسر ایران و جهان به این منطقه مسافرت میکنند. از آنجایی که شهر سنندج در دامنه کوه قرار گرفته است آنرا به نام "سنه" نیز می‌شناسند و در قدیم به این شناخته می‌شده است که با گذر زمان کم کم  نام این شهر به سنندج تغییر کرده است. گفته می‌شود که شهر سنندج به شکل امروزی در نیمه اول قرن 11 هجری شمسی در دوران حکومت شاه صفی و به دست سلیمان خان که حاکم آن زمان کردستان بوده پایه گذاری شده است. در ادامه این مطلب از سایت سلطان سفر قصد داریم که در مورد جاهای دیدنی سنندج با شما صحبت کنیم تا در زمان سفر به این شهر بتوانید از دیدنی های جذاب این منطقه دیدن کنید. روند مطالب موجود در این مقاله به این صورت است که ابتدا مکان‌های دیدنی طبیعی را با هم مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به سراغ سایر جاهای دیدنی سنندج مانند اماکن تاریخی می‌رویم.

مقایسه قیمت و رزرو هتل سنندج از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی طبیعت سنندج

کوه آوالان

کوه آوالان سنندج

اگر طرفدار کوهنوردی باشید کوه آوالان می تواند یکی از بهترین جاهای دیدنی سنندج برای شما باشد. ارتفاع این کوه به حدود 3000 متر میرسد و برای دسترسی به آن باید به 25 کیلومتری جنوب سنندج بروید. البته در نظر داشته باشید که این کوه با نامهای "عبدالامان، به‌رزه و هه‌واره" نیز شناخته می شود و در صورتی که قصد رفتن به این کوه را دارید، بهترین مسیر برای شما گذشتن از روستای دولاب و نشور است. مسیر کوهنوردی در این مکان نسبتا  خوب بوده و دارای جان پناه است، اما برای رفتن به این قله باید در نظر داشته باشید که تغذیه و آب کافی به همراه خود داشته باشید، چرا که فتح قله و برگشت از آنجا حدود 10 ساعت طول می کشد. زمانی که به قله این کوه میرسید می‌توانید نمایی زیبا از شهر سنندج، دریاچه سد گوشان و سایر جاهای دیدنی این منطقه داشته باشید.

رود سیروان

رود سیروان سنندج

رود سیروان مهمترین رودخانه استان کردستان به شمار می‌رود و که پر آب و پر پیچ و خم است، همین باعث شده است که این رود مانند در بین شهرهای مختلف این استان حرکت کند و باعث زیبایی بیشتر و رونق بخشیدن به این مناطق شود. این رود که از نزدیکی شهر سنندج عبور می کند باعث بوجود آمدن جاهای دیدنی زیادی شده است و باعث شده که بسیاری از رهگذران و مسافران برای کمی استراحت در کنار این رود زیبا بنشیند و از فضای دلنشین اطراف آن لذت ببرند. این رود از بخش زراب و مریوان سرچشمه میگیرد و سپس از اورامانت، شمال هرتا، دو آب، قشلاق رود و رودخانه ژاد، لیله دشت حر و... عبور میکند تا وارد خاک کشور عراق می‌شود.

غار کرفتو

غار کرفتو سنندج

یکی از جاهای دیدنی سنندج که می‌تواند هر بیننده ای را مجذوب خود کن، غار کرفتو می‌باشد که در فاصله 166 کیلومتری این شهر قرار گرفته است. این غار بسیار قدیمی و آهکی مربوط به دوره سوم زمین شناسی می‌باشد و می‌توان گفت که این غار بزرگترین و طولانی ترین غار ایران است که شامل دو بخش کنده شده با دست و طبیعی است و در زمانهای قدیم مانند یک آپارتمان 4 طبقه مورد استفاده قرار میگرفته است. این غار در حدود 65 تا 251 میلیون سال پیش به زیر آب رفته بود و بعد از بیرون آمدن از آب توسط گذشتگان حفاری شد و گسترش یافت تا به یک مکان قابل سکونت تبدیل شد. هنوز هم در بخشهایی از این غار آب جریان دارد و برای رفت آمد در آن باید از قایق استفاده کنید. در ضمن دشتهای اطراف این منطقه به زیباتر شدن آن کمک کرده و مناظری زیبا را در برابر شما قرار داده است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در سنندج از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای پالنگان

روستای پالنگان سنندج

زمانی که شما از شهر سنندج خارج می‌شوید و به سمت کرمانشاه می‌روید، آخرین شهری که بر سر راه شماست و در حدود 75 کیلومتری سنندج قرار دارد کامیاران می‌باشد. درون این شهر روستایی به نام پالنگان قرار دارد که برای دسترسی به آن باید ابتدا به سمت روستای "توبره ریز" بروید و در همان مسیر به روستای پالنگان برسید. این روستا دارای خانه‌های پلکانی بسیار زیبا است که همین باعث شده یکی جاهای دیدنی سنندج  باشد که برای گردشگران جذابیت بالایی دارد. البته باید گفت که زیبایی‌های روستای پالنگان به خانه‌های پلکانی آن خلاصه نمی شود و مواردی مانند: "رودخانه تنگی‌ور، چشمه‌های پر آب و باغ‌های متعدد" باعث زیبایی بیشتر این منطقه شده است. سوغات این روستای زیبا مواردی مانند لبنیات با کیفیت محلی، انجیر، زردآلو، هلو، انار و گندم است.

آثار تاریخی سنندج

بازار سنندج

بازار سنندج

بازار سنندج که در خیابان فردوسی این شهر واقع شده است یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران صفویه و زمان حکومت سلیمان خان اردلان بر این منطقه است و گفته می شود که وقتی این شخص اراده به ساخت یک شهر متمرکز و جدید میگیرد، دستور ساخت یک بازار در این شهر را می دهد. این بازار سنتی طولانی و بسیار زیبا توسط خیابان انقلاب به دو نیم تقسیم میشود که این دو قسمت را به نامهای آصف و بازار سنندجی می‌شناسند. این بازار یکی از جاهای دیدنی سنندج است که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می‌کشاند و مصالح مورد استفاده برای ساخت آن آجر و سنگ است که باعث شده فضای آن صمیمیت خاصی پیدا کند. البته باید در نظر داشت که گذر زمان باعث از بین رفتن بعضی از قسمتهای این بازار مانند دروازه‌های آن شده است.

حمام خان سنندج

حمام خان سنندج

حمام خان سنندج که یکی دیگر جاهای دیدنی سنندج به شمار می‌رود در بازار سنندج واقع شده است که تاریخ ساخت آن به اواخر دوران زندیه بازمیگردد و البته باید گفت که این حمام بعدها توسط امان الله خان مورد توسعه قرار گرفت. این حمام سنتی در میان بازار سنندج قرار دارد و زمانی که به آن وارد می شوید زیبایی کاشی کاری‌ها، سنگ‌های مرمر استفاده شده در کف حمام و آهک بری های ظریف آن توجه شما را به خود جلب می‌کند‌. این حمام تاریخی مانند سایر حمام هایی که در گذشته ساخته شده اند داری قسمتهایی مانند هشتی، گرمخانه، خزینه سربینه و آبنماهایی بوده است. این حمام امروزه تبدیل به یک موزه شده است که در آن روالی که در یک حمام سنتی طی می شود را شبیه سازی کرده‌اند و می‌توانید از آن دیدن کنید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل شادی سنندج از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

عمارت سالار سعید سنندج

عمارت سالار سعید عمارتی مربوط به دوره قاجار است که به موزه سنندج نیز شهرت دارد. این عمارت به دو بخش بیرونی و اندرونی تقسیم می‌شود. پس از سال‌ها، بخش اندرونی عمارت سالار سعید به شخصی به همین نام فروخته شد و این شخص عمارت را به نام خود نامگذاری کرد. چندین سال بعد از این معامله، بخش اندرونی نیز از مالک آن خریداری شد و همان‌طور که گفتیم اکنون از این عمارت به عنوان موزه استفاده می‌شود و سالانه مورد بازدید صدها گردشگر قرار می‌گیرد. در این موزه علاوه بر آثار باستان شناسی می‌توانید آثار مردم شناسی را نیز مشاهده کنید. جدا از همه چیز این عمارت دارای یک معماری فوق‌العاده و بی‌نظیر است که توجه بسیاری از معماران را به خود جلب کرده است.

عمارت وکیل الملک

عمارت وکیل الملک سنندج

عمارت وکیل الملک سنندج یکی از جاهای دیدنی سنندج می‌باشد که پیشینه ساخت آن به دوران زندیه بازمیگردد و یکی از ساختمانهای اصیل و زیبای شهر سنندج محسوب میشود. این عمارت مربوط به خاندان زندیه در کردستان بوده و ساختار آن به این صورت است که ساختمان اولیه آن یک عمارت مرکزی بوده که در دوران زندیه ساخته شده، ولی در زمان قاجار و دوره حکومت امان الله خان بخش هایی مانند بازارچه، باغ، حیاط های مختلف و... به آن اضافه شد. وجود تزئینات آجری، ارسی‌های رنگارنگ، درب و پنجره‌های زیبا و سایر تزئینات سنتی در این عمارت باعث افزایش جذابیت آن شده است. برای دیدن این بنای تاریخی شما می توانید به سنندج، خیابان کشاورز بروید.

عمارت آصف

عمارت آصف سنندج

عمارت آصف وزیری سنندج یکی از جاهای دیدنی سنندج است که در خیابان امام این شهر قرار دارد. قسمتهای مختلف این عمارت تاریخی مربوط به دوره‌های تاریخی مختلفی هستند، به این صورت که ساختمان اولیه آن در دوره صفویه بنا شده، سپس در دوره قاجار بخشهای جدیدی به آن اضافه شده، بعد از آن در دوران پهلوی کمی گسترش یافته و دهه هشتاد نیز مورد بازسازی قرار گرفته است. بخشهای مختلف این عمارت که معماری ان به صورت ایرانی بوده عبارتند از: "دالان‌های ورودی، مطبخ، قسمت اسکان خدمه، هشتی، بیرونی و اندرونی" که هر کدام از این قسمتها بسیار زیبا با گچ‌بری، کاشی کاری، منبت کاری، پنجره‌های زیبا با شیشه‎های رنگی و... به زیبایی تزئین شده است. این خانه اعیان نشین که به سبک کوهستانی ساخته شده، این روزها به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار میگیرد و در آن می‌توانید آثار تاریخی متنوعی را در آن ببینید و مطمعناً این تجربه‌ای دلنشین برای شما خواهد بود.

مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون

مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون سنندج

یکی از اماکن تاریخی و مذهبی شهر سنندج مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون است که دارای بخشهای متنوعی مانند: "قسمت آرامگاه بزرگان و مشایخ سنندج، مقبره و سه حیاط با فضایی مجاور" است که این قسمتها با استفاده از معماری کردستانی، آیینه کاری همراه با نقش گل و گیاه و گچ بری های ظریف تزئین شده است. علاوه بر این در قسمت جنوبی این آرامگاه یک ایوان زیبا با ستون‌هایی بزرگ وجود دارد که همه مواردی که گفته شد این زیارتگاه را به یکی از مهمترین جاهای دیدنی سنندج تبدیل کرده است. این مسجد و زیارتگاه  در خیابان صلاح الدین ایوبی شهر سنندج قرار دارد.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج

یکی از جاهای دیدنی سنندج مسجد جامع سنندج می باشد که پیشینه ساخت آن به دوران قاجار بازمیگردد و معروف به دارالاحسان است. این مسجد در زمان امان الله خان اردلان، حاکم کردستان در آن دوره ساخته شده است و گفته می‌شود این مسجد که در کنار قلعه حکومتی قرار داشته، و از آن به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این مسجد که در خیابان امام شهر سنندج قرار دارد، نمای بیرونی بسیار زیبا شامل: "ایوانی با نمای زیبا و ستون های تزئین شده با کاشی‌های رنگارنگ، یک حوض آبی رنگ و فضایی سرسبز" است که باعث میشود هر بازدیدکننده‌ای حیرت زده شود. داخل این مسجد هم با ستونهای زیبا و تراش خورده سنگ و مقرنس کاری در سقف تزئین شده است که همین باعث دوچندان شدن زیبایی مسجد جامع سنندج شده است.

پارک آبیدر

پارک آبیدر سنندج

یکی از جاهای دیدنی سنندج برای افرادی که دوست دارند ساعاتی را در یک مکان تفریحی که دارای امکانات مناسبی است استراحت کنند، مجتمع تفریحی پارک آبیدر سنندج است که در میدان اقبال، خیابان آبیدر قرار دارد. این پارک اصلی شهر سنندج است که در دامنه کوه قرار دارد و همین باعث شده است که شما با رفتن به این پارک زیبا بتوانید نمایی جالب از شهر سنندج ببینید. آلاچیق‌ها، انواع درختان و منطقه‌ تفریحی بزرگی که در این منطقه زیبا می‌بینید باعث می‌شود که بتوانید اوقات خوشی را در این مکان سپری کنید. علاوه بر وقت گذرانی در این پارک، افرادی که به کوهنوردی علاقمند هستند می‌توانند از کوهنوردی در کوهستان آبیدر لذت ببرند. در صورتی که به شهر سنندج مسافرت کرده‌اید، دیدن این پارک جنگلی زیبا را از دست ندهید.

 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: