جاهای دیدنی ساری معرفی نقاط محبوب گردشگری

ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران یکی از مهم‌ترین شهرهای شمالی به‌لحاظ گردشگری به‌شمار می‌رود. تنوع جاذبه‌های گردشگری در این شهر چشمگیر است. جاهای دیدنی ساری چه به‌لحاظ تاریخی، چه مذهبی، چه طبیعی و چه تفریحی از تنوع درخور توجهی برخوردارند. در ادامه برخی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی ساری را معرفی می‌کنیم. در ابتدا چند جاذبه‌ی تاریخی معرفی می‌شوند، سپس به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی ساری می‌پردازیم، بعد از برخی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی ساری می‌گوییم.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ساری از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی ساری

عمارت فاضلی

عمارت-فاضلی

عمارت فاضلی ساری از آن دسته جاهای دیدنی ساری است که هم به‌لحاظ تاریخی و هم به‌لحاظ فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است. این جاذبه‌ی گردشگری در بخش فرهنگی-تاریخی آب انبار نو قرار دارد. قدمت عمارت فاضلی به دوره‌ی قاجار و پهلوی اول بازمی‌گردد. نام این عمارت از مالکان آن گرفته شده؛ این بنا در واقع به خاندان فاضلی تعلق داشته است.

این جاذبه‌ی تاریخی از دو عمارت مسکونی ساخته شده است. بنای اصلی عمارت سه طبقه و یک زیر زمین را شامل می‌شود؛ که در دوره‌ی پهلوی به بنای اصلی عمارت‌های دو طبقه‌ی شرقی و غربی افزوده شده‌اند. نمای این عمارت آجری و بندکشی‌شده است. بام سفالی عمارت فاضلی از دیگر ویژگی‌های درخور توجه آن به‌شمار می‌رود.

علاوه بر ویژگی‌های ذکرشده، بخش‌های مختلف ساختمان نیز به روش آجرکاری تزیین شده‌اند و به‌ این ترتیب بر جلوه‌های بصری بنا افزوده‌ شده است. معماری زیبای ساختمان، اهمیت فرهنگی و قدمت تاریخی این بنا هرساله باعث جذب گردشگران و علاقه‌مندان به جاهای دیدنی ساری می‌شود. بازدید از عمارت فاضلی برای عموم آزاد است.

خانه‌ی کلبادی

خانه کلبادی

خانه‌ی تاریخی کلبادی از جمله زیباترین جاهای دیدنی ساری به‌شمار می‌رود. قدمت این بنا، که در محله‌ی آب انبار نو واقع است، به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد. خانه‌ی کلبادی از این نظر به‌لحاظ تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر اهمیت تاریخی، اهمیت فرهنگی خانه‌ی کلبادی و نیز سبک معماری آن نیز در خور توجه است. در ساخت این خانه از چوب، آجر و سفال استفاده شده است. حیاط خانه و نیز حوض زیبای واقع در آن این خانه را در چشم هر گردشگری به یکی از دلباز ترین بناهای تاریخی ساری بدل ساخته است.

به‌طور کلی، خانه‌ی کلبادی به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شود. همچنین، باید اشاره داشت که انواع هنرهای تزئینی دوران قاجار در بخش‌های مختلف این خانه به کار رفته و بر زیبایی‌ و جلوه‌های بصری آن به‌نحو چشم‌گیری افزوده است. از جمله این هنرهای تزئینی می‌توان به گچ‌بری، ارسی و شیشه‌های رنگی اشاره کرد. خانه‌ی کلبادی از سال ۱۳۸۸ بنا به تصمیم میراث فرهنگی و گردشگری به موزه‌ی مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تغییر کاربری داده است. این عمارت هرساله میزبان شمار فراوانی از مسافران است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در ساری از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پناهگاه حیات‌وحش میان‌کاله

میان کاله

پناهگاه حیات‌وحش میان‌کاله در ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر واقع شده است. این پناهگاه مساحتی در حدود ۶۶ هزار هکتار را شامل می‌شود. پناهگاه میان‌وحش میان‌کاله از جمله تماشایی‌ترین جاهای دیدنی ساری در بهار است. به این پناهگاه شبه‌جزیره‌ی میان‌کاله نیز گفته می‌شود. پناهگاه حیاتوحش میان‌کاله بی‌تردید در زمره‌ی مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ساری قرار می‌گیرد.

سواحل پناهگاه حیات‌وحش میان‌کاله زیستگاه مناسبی برای انواع گونه‌های ماهیان دریای خزر به‌شمار می‌رود. همچنین تالاب‌های این پناهگاه نیز مامن بسیاری از این ماهیان است. از مهم‌ترین این ماهیان می‌توان به ماهیان خاویاری اشاره کرد؛ تالاب‌های میان‌کاله به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین مکان‌های برای تخم‌گذاری این دسته از ماهیان شناخته شده‌اند.

علاوه بر ماهیان، میان‌کاله همچنین به پرندگان مهاجرش نیز مشهور است. حضور پرندگان مهاجر در میان‌کاله از جمله‌ترین مهم‌ترین دلایل اهمیت این جاذبه‌ی طبیعی به‌شمار می‌رود. به‌طور کلی، این پناهگاه با توجه به تمام ویژگی‌های ذکرشده از مهم‌ترین جاهای دیدنی ساری است و هر ساله میزبان شمار فراوانی از گردشگران است. 

پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز

دشت ناز

پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی ساری است. این پناهگاه در فاصله‌ی ۲۹ کیلومتری شمال شهر ساری قرار دارد. مساحت پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز چیزی بالغ بر ۵۶ هکتار است. این پناهگاه زیستگاه گوزن زرد ایرانی است و پیش از هرچیز با همین ویژگی شناخته می‌شود. گوزن زرد ایرانی گونه‌ی نادری از گوزن‌ها به‌شمار می‌رود.  

تنوع گونه‌های جانوری در پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز از جمله ویژگی‌های شاخص آن به‌شمار می‌رود؛ به‌طوری که این منطقه علاوه بر گوزن زرد ایرانی، زیستگاه شوکا، مرال، قرقاول و گربه‌ی جنگلی نیز به‌شمار می‌رود. به مرال گوزن قرمز یا گاو کوهی نیز گفته می‌شود. علاوه بر تنوع گونه‌های جانوری، تنوع گونه‌های گیاهی نیز در پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز چشمگیر است، به‌طوری که در این پناهگاه چیزی بالغ بر ۴۴۷ گونه‌ی گیاهی مختلف یافت می‌گردد.

اطراف پناهگاه‌ حیات‌وحش دشت ناز به‌منظور حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی حصارکشی شده و بازدید از آن با مجوز سازمان محیط‌زیست در فصول مختلف سال به‌جز بهار امکان‌پذیر است. دلیل ممنوعیت بازدید از این پناهگاه در بهار آن است که این فصل زمان زایش گوزن‌های زرد ایرانی به‌شمار می‌رود. جلوه‌های طبیعی بکر و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز را به یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ساری بدل کرده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل اسرم ساری از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

چشمه‌های باداب سورت

چشمه های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت از مهم‌ترین جاهای دیدنی ساری در بهار است. این چشمه‌ها در حد فاصل میان روستای اروست و روستای مال‌خواست واقع شده است. چشمه‌های باداب سورت در واقع دو چشمه‌ی کاملاً متفاوت را شامل می‌شود. این دو چشمه چه از نظر رنگ، چه بو، چه مزه و چه میزان آب موجود از یکدیگر متمایزند. یکی از این دو از آب پر است. آب این چشمه بسیار شور است. همچنین عمق این چشمه نیز درخور توجه است. این چشمه همچنین به‌لحاظ درمانی نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

مزه‌ی آب چشمه‌ی دیگر برخلاف مزه‌ی شور آب در چشمه‌ی قبلی، ترش است. رنگ آب این چشمه نارنجی است. ویژگی مهم دیگر این چشمه حضور رسوبات آهن در اطراف آن است. جریان یافتن آب‌های رسوبی در شیب کوهستان در طی سالیان، باعث شده تا طبقات و حوضچه‌های بکری با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز به‌وجود بیایند. زیبایی این حوضچه‌ها شگفت‌انگیز و وصف‌ناپذیر است. علاوه بر این نکات، نمی‌توان از مناظر کوهستانی و بکر طبیعی چشمه‌های باداب سورت چشم‌پوشی کرد. تمام این موارد باعث شده تا چشمه‌های باداب سورت توسط سازمان میراث فرهنگی پس از قله‌ی دماوند به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران شناخته شود.

مسجد جامع شاه‌عباسی

مسجد جامع شاه عباسی

مسجد جامع شاه‌عباسی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی و جاهای دیدنی ساری به‌شمار می‌رود که در ۲۵ کیلومتری این شهر واقع شده است. این بنا در سال ۱۰۲۵ هجری قمری ساخته شد و قدمت آن به‌دوره‌ی صفویان بازمی‌گردد. همین امر باعث شده تا این جاذبه‌ی مذهبی از اهمیت تاریخی به‌سزایی نیز برخوردار باشد. علاوه بر این نکات، معماری این مسجد از دیگر ویژگی‌های شاخص آن است. به اذعان بسیاری مسجد جامع شاه‌عباسی زیباترین بنای به‌جامانده از دوره‌ی صفویان در ساری است. 

مسجد جامع شاه‌عباسی بخشی از مجموعه‌ی تاریخی فرح‌آباد به‌شمار می‌رود. این مجموعه‌ی تاریخی از پل، مسجد و کاخ جهان‌نما تشکیل می‌شد. شاه عباس بخشی از دوران سلطنت خود را در این مجموعه گذراند. امروزه از میان سه بنای ذکر شده، تنها مسجد باقی مانده است. چهار ایوان دیدنی و نیز در ورودی بزرگ و تماشایی از جمله مهم‌ترین مشخصه‌های مسجد جامع شاه‌عباسی به‌شمار می‌روند. این مسجد با توجه به اهمیت چشمگیر مذهبی و تاریخی هر ساله با استقبال فراوان گردشگران روبه‌رو می‌شود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بادله ساری از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پارک ملل

پارک ملل

پارک ملل ساری از جمله جاذبه‌های تفریحی و مهم‌ترین جاهای دیدنی ساری به‌شمار می‌رود. وسعت پارک ملل از بارزترین مشخصه‌های آن است. این پارک در حاشیه‌ی رود تجن و در مرکز شهر ساری قرار دارد. موقعیت پارک دسترسی به آن را به‌خصوص برای مسافران آسان ساخته است. جزیره‌ی مصنوعی و فضای سبز پارک از مهم‌ترین ویژگی‌های جذاب آن هستند.

علاوه بر جزیره‌ی مصنوعی و فضای سبز در پارک ملل، امکانات توریستی متعدد دیگری نظیر انواع و اقسام وسایل ورزشی، پل کابلی معلق، پیست دوچرخه‌سواری، جت اسکی و... این پارک را به یک جاذبه‌ی تفریحی شاخل بدل کرده‌اند. همچنین استقبال مسافران از این پارک در شب به‌منظور تفریح و استراحت باعث شده تا پارک ملل از جمله جاهای دیدنی ساری در شب نیز شناخته شود.

علاوه بر امکانات تفریحی و توریستی ذکر شده، امکان رفاهی نیز به‌منظور تامین هرچه بیشتر و بهتر آسایش و آرامش مسافران در این پارک فراهم شده است که از آن جمله می‌توان به پارکینگ بزرگ پارک ملل اشاره کرد. این پارکینگ ظرفیتی معادل با دو هزار خودرو دارد. پارک ملل همواره یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های تفریحی در ساری به‌شمار رفته است. 

پارک شهید زارع

پارک جتگلی شهید زارع

پارک جنگلی شهید زارع یکی دیگر از شاخص‌ترین جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی ساری به‌شمار می‌رود. این پارک همسایه‌ی شرقی رود تجن است و در بخش شرقی شهرستان ساری قرار دارد. فضای سبز باعث شده تا مناظر بکر و چشم‌نوازی در این پارک به‌وجود بیاید. همچنین هم‌جواری با تپه‌های کم‌ارتفاع البرز بر جلوه‌های طبیعی این پارک افزوده است. این مناظر به‌خصوص باعث شده تا پارک شهید زارع از جاهای دیدنی ساری در بهار باشد.

علاوه بر ویژگی‌های ذکرشده، امکانات رفاهی نیز به‌طور مطلوبی در این پارک فراهم شده است، که از آن جمله می‌توان به نمازخانه، آلاچیق، سرویس بهداشتی، فروشگاه، زمین والیبال، زمین بازی کودکان، شهربازی قهوه‌خانه‌ی سنتی و... اشاره کرد. تمام این ویژگی‌ها در کنار ‌هم پارک شهید زارع را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تفریحی ساری بدل کرده‌اند که هرساله میزبان بسیاری از گردشگران است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل جنگلی سالاردره ساری از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

فاصله شهر ساری تا دریا

یکی از مهمترین سوالاتی که در مورد شهر ساری وجود دارد، این است که "آیا ساری دریا دارد؟" در این زمینه باید گفت شهر ساری فاصله ای 21 کیلومتری با دریای خزر داشته و کسانی که این شهر را برای سفر انتخاب می کنند، با پیمودن مسافتی کوتاه به ساحل زیبای خزر دسترسی خواهند داشت.

همان‌طور که دیدیم ساری به‌لحاظ گردشگری از جمله مهم‌ترین شهرهای شمالی به‌شمار می‌رود. تنوع جاهای دیدنی ساری باعث شده تا این شهر هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران باشد. در میان انواع جاهای دیدنی ساری، جاذبه‌های طبیعی این شهر شگفت‌انگیز و بی‌نظیرند. علاوه بر جلوه‌های بکر و چشم‌نواز طبیعی، تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی ویژگی شاخص دیگری است که جاذبه‌های طبیعی این شهر را ممتاز می‌سازد.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و مذهبی این شهر نیز دیدنی است. مخصوصاً معماری بناهای تاریخی و مذهبی از جمله بارزترین دلایل جذابیت آن‌ها به‌شمار می‌رود. همچنین جاذبه‌های تفریحی متعددی نیز در شهر تعبیه شده که به‌اختصار به برخی از مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره شد. انواع و اقسام امکانات توریستی و نیز تامین امکانات رفاهی تا حد بسیار مطلوبی باعث شده تا گردشگران خاطرات خوبی از بازدید از جاهای دیدنی ساری و سفر به این شهر داشته باشند.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: