جاهای دیدنی بندرعباس بندری تجاری تاریخی

کشور ایران یکی از پر تعطیلات‌ترین کشورهای جهان است و این تعطیلات بهترین فرصت برای کسانی که می‌خواهند تجربه‌ها و مناطق جدیدی را کشف کنند. این مقاله به معرفی جاهای دیدنی بندرعباس می‌پردازد. بندرعباس مرکز استان هرمزگان است. این شهر شرجی است و یعنی رطوبت بالایی دارد. همچنین به دلیل همجواری با دریا، دارای سواحل فوق العاده زیبایی است که برای شب نشینی‌های دوستانه و خانوادگی بهترین گزینه است. حال بیایید نگاهی به جاهای دیدنی بندرعباس بیاندازیم.

دیدنی‌های تاریخی بندرعباس

حمام گله داری

حمام گله داری بندرعباس

تقریبا می‌توان که گفت تنها حمام تاریخی بندرعباس است. قدمت این حمام به دوره قاجار برمی‌گردد. این حمام تا سال 1379 مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت. اما پس از آن سازمان میراث فرهنگی بندرعباس حمام گله داری را به موزه مردم شناسی تبدیل کرد. برای آماده سازی موزه، مجسمه‌های مومی در این مکان تعبیه شده است. همچنین به همت شهرداری محیط بیرونی حمام فضای سبز وجود دارد تا خانواده‌ها در محیطی نشاط آور به گشت و گذار در این حمام بپردازند. حمام در محله بازاراوزی‌ها قرار دارد. محله‌ای که در مرکز شهر بندرعباس واقع شده است. حمام گله داری بندرعباس یکی از پیشنهادهای خوب برای توریست‌هاییست که دنبال جاهای دیدنی بندرعباس  می‌گردند.
دلیل همنامی این حمام با مسجد گله داری این است که واقفش حاج شیخ احمد گله داری، حمام را وقف مسجد گله داری کرده است. به دلیل شرجی بودن منطقه، هنگام گردش در حمام به مواردی مثل سنگ‌های اسفنجی و دریایی، گچ‌های دست کوب و ساروج بر می‌خورید. دلیل استفاده این مصالح قدرت بالا در جذب رطوبت است.

پل لاتیدان

پل لاتیدان بندرعباس

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس ،  پل لاتیدان است. این پل به لطف سیل روستای نیم کار کشف شد. این روستا در یکی از شهرستان‌های بندرعباس به نام خمیر قرار دارد. در سال 1372 سیل با شستن خاک‌ها باعث شد که پل لاتیدان از زیر خاک بیرون بیاید. به نظر می‌رسد، پل لاتیدان بیش از 500 سال از عمر بنایش می‌گذرد. این پل احتمالا به زمان شاه عباس اول برمی‌گردد. 
این پل 233 دهانه دارد. اما متاسفانه فقط 33 دهانه‌اش هنوز پابرجاست. ویرانه‌هایی در اطراف پل دیده می‌شود که حدود 270 متر از قسمت شرقی و 147 متر از قسمت غربی پل را در بر می‌گیرد. راه آب‌هایی که در زمان ساخت برای پل در نظر گرفته شده، موجب شده این پل تا به امروز دوام بیاورد. کسانی که می‌خواهند از این پل دیده کنند، پل در 70 کیلومتری شهر بندر عباس و در جاده لار قرار دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بندرعباس از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

برکه های باران

برکه های باران بندرعباس

به مجموعه آب انبارهایی گفته می‌شود که در محوطه موزه خلیج فارس قرار دارد. 5 آب انبار با گنبدهای زیبایش، در خیابان 22 بهمن قرار گرفته است. از شاخصه‌های این بنا می‌توان به گنبدهایش اشاره کرد. در باور مردم قدیم در برکه‌های باران اشیاء قیمتی و با ارزش وجود داشته . هر چند مسئولین میراث فرهنگی چنین باوری را رد کرده‌اند.
کاربری برکه‌های باران در گذشته برای ذخیره سازی آب شیرین شهر بوده است. هر برکه چهار دهانه برای برداشت آب دارد. اما امروزه با بازسازی‌های انجام گرفته به عنوان آمفی تئاتر شهر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.  برکه‌های باران از جاهای دیدنی بندرعباس است.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس

عمارت کلاه فرنگی، عمارتی مربوط به دوره صفویان با معماری سبک اروپایی. این عمارت در نزدیکی اسکله قدیمی بندر عباس قرار دارد. عمارت کلاه فرنگی شهر بندر عباس به علت داد و ستدهای داخلی و خارجی بنا شده و دلیل وجودش کنار اسکله شهر هم همین است. این ساختمان دارای  16 برج و سه دروازه می‌باشد. کافیست برای پیدا کردن عمارت کلاه فرنگی در روی گوگل مپ خود نام خیابان طالقانی را سرچ کنید. این مکان را هم در لیست جاهای دیدنی بندرعباس قرار دهید.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در بندرعباس از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

صید مشتا

صید مشتا بندرعباس

دیگر جاذبه گردشگری بندرعباس، مکان نیست. بلکه شیوه‌ای از صید ماهی است که ساکنان سواحل بندرعباس به آن شیوه ماهی می‌گیرند. صید مشتا به این گونه است که چوب‌هایی را به صورت عمود درون آب فرو می‌کنند. سپس تورها را به چوب می‌بندند. زمانی که آب دچار مد می‌شود، یعنی آب بالا می‌آید، ماهی‌ها درون تور می‌افتند و با پایین آمدن آب ماهی‌ها دیگر راه برگشتی ندارند و تبدیل به صید صیادان می‌شوند. البته برای صید ماهی قوانینی وجود دارد و صیادان هر موقع نمی‌توانند هر نوع ماهی مورد نظرشان را صید کنند. مثلا برای صید میش ماهی فقط در ماه‌های مرداد و شهریور حق دارند صیدش کنند و یا در مورد ماهی‌های شوریده و حلوا چه نوع سفیدش و چه نوع سیاهش، فقط در ماه‌های اردیبهشت و خرداد حق صید دارند. قطعا از جاهای دیدنی بندرعباس  همین صید مشتا می‌باشد.

قلعه فین

قلعه فین بندرعباس

طبق حدس و گمان باستان شناسان قدمت قلعه فین به اوایل ورود اسلام به ایران برمی‌گردد. این قلعه در منطقه فین و روی تپه‌ای مرتفع قرار دارد. قلعه فین از جمله جاهای دیدنی بندرعباس  برای طبیعت‌گردان می‌باشد. باستان شناسان بر این باورند که قلعه فین برای کاربردهای نظامی احداث شده است. متاسفانه زلزله سال 1386 بخش زیادی از قلعه را ویران کرده است، اما همچنان دیدن این قلعه خالی از لطف نخواهد بود.
مصالح اولیه قلعه سنگ، ساروج و خشت است. در گوشه شرقی قلعه فین می‌توان دیواری دایره‌وار را مشاهده نمود، هرچند این دیوار هم در اثر زلزله آسیب دیده است. سفال‌های کشف شده در این قلعه مربوط به دوره ایلخانی و یا تیموری است. در بخشی از این قلعه اسکلت فلزی هم دیده می‌شود که در دوران متأخرتر به قلعه اضافه شده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپادانا بندرعباس از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

موزه آب و مردم شناسی خلیج فارس

موزه آب و مردم شناسی خلیج فارس در بندرعباس

یکی از بهترین اتفاقاتی که برای هر منطقه یا استان می‌تواند بیفتد، ایجاد موزه مردم شناسی است. تا مردم را با گذشته در تعامل و پیوند قرار دهند. در بندرعباس چنین موزه‌ای در سه طبقه و با زیربنای 2400 متر بنا شده است. هر طبقه این موزه به موضوعی می‌پردازد:
طبقه اول : فضای عمومی، کتابخانه و نمایشگاه
طبقه دوم: موزه مردم شناسی که شامل انسان‌های مومی برای بازسازی وقایع می‌شود. نگاهی به حرفه‌های بازارهای سنتی استان دارد. به واقعه آزادی قلعه هرمزگان می‌پردازد. شیوه‌های صید ماهی توسط بومیان استان را نشان می‌دهد (صید مشتا را در این موزه هم می‌توانید ببینید، اما با آدمک‌های مومی) و خیلی موارد دیگر که دیدنش خالی از لطف نیست.
طبقه سوم: به بررسی تاریخ استان می‌پردازد. در واقع موزه باستان شناسی است.
در مرکز موزه به لنج بزرگی بر خواهید خورد که با مجسمه‌های مومی حالت صید ماهیگیران را نشان داده است. طول بادبان لنج به سقف طبقه سوم هم می‌رسد. در قسمت دیگر موزه آب وجود دارد. در این موزه اهمیت آب در تاریخ این منطقه و لوازم مربوط به آب را نشان می‌دهد. انواع کوزه به نام جهله، انواع خمره‌های کروش و موو در موزه قرار گرفته است. خمره‌های موو نوعی خمره از جنس سنگ می‌باشند. همچنین نحوه حفر چاه و قنات در سده‌های مختلف توسط ساکنین مناطق جنوب به نمایش گذاشته شده است. موزه آب به دوره صفویان بر می‌گردد و دو برکه این مجموعه زیربنایی  حدود 200 متر دارند. هنگام سفر به شهر بندرعباس، بازدید از موزه آب و مردم شناسی خلیج فارس را در لیست جاهای دیدنی بندرعباس  قرار دهید.

گنبد سرخ بندرعباس

گنبد سرخ بندرعباس

بنایی تمام آجری که در 60 کیلومتری شهر بندرعباس و در جاده منتهی به میناب قرار دارد. این بنا در قبرستانی قدیمی قرار گرفته است. گنبد سرخ به دلیل این که از آجر ساخته شده است، سرخ رنگ است. طراحی و مصالح مورد استفاده در این بنا مربوط به سبک معماری پیش از اسلام است. نوع معماری داخلی بنا به سبک چلیپایی است. متأسفانه گنبد این بنا در طول سالیان دوام نیاورده و فرو ریخته است. اما توصیه ما به شما این است که گنبد سرخ را به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرعباس مورد توجه قرار دهید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل هرمز بندرعباس از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دیدنی‌های مذهبی

مسجد گله داری

مسجد گله داری بندرعباس

بر روی مسجدی در قرن 13 بنا شده است. مسجد امروزی که به مسجد گله داری معروف است، در سال 1296 هجری قمری بنا شده است. مسجد حاضر دارای 36 ستون است. ستون‌ها گچبری شده هستند. شبستان‌ها هم با چوب و گل ساخته شده‌اند. کتیبه نصب شده در مسجد نام بانی آن را بر روی خود دارد. این کتیبه به سال 1336 هجری شمسی بر می‌گردد.  در حال حاضر قسمتی از مسجد برای نمازگزاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله جاهای دیدنی بندرعباس است.

مسجد جامع دلگشا

مسجد دلگشا بندرعباس

در محله ساحلی دلگشا واقع در شهر بندرعباس قرار دارد. ساختمان اصلی مسجد به سال 175 هجری قمری بر می‌گردد. اما بغیر از شبستان مسجد، مابقی قسمت‌های مسجد در سال 1354 هجری شمسی بازسازی شده است. بخش قدیمی‌تر مسجد ظاهری شبیه مسجد گله داری دارد. اما بخش بازسازی شده توسط سنگ و گچ تزیین شده است. گچبری‌های استادانه را می‌توانید در سرستون‌های مسجد مشاهده نمایید. 

مقایسه قیمت و رزرو هتل آتیلار 1 بندرعباس از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

معبد هندوها

معبد هندوها بندرعباس

سال 1210 هجری قمری در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه پروسه ساختش آغاز و در زمان مظفرالدین شاه پایان یافت. در آن زمان حاکم آن منطقه محمد حسن خان سعد الملک بود. به دلیل روابط خوب تجاری مابین ایران و هندوستان، تاجری هندی بنای بت گوران را برای برطرف ساختن نیاز معنوی دیگر تجار هندی ساخت. نوع معماری این بنا کاملا شبیه پرستشگاه‌های هندوستان است. پرستشگاه بت گوران یا همان معبد هندوها در خیابان امام خمینی در مرکز شهر و درست روبروی بازار روز شهر بندرعباس واقع شده است.

دیدنی های طبیعی

چشمه آبگرم گنو

آبگرم گنو بندرعباس

منطقه حفاظت شده کوه گنو که با ارتفاع بیش از 2000 متر ششمین کوه مرتفع استان محسوب می‌شود، در شمال شرق بندرعباس قرار دارد. این کوه که در فاصله 34 کیلومتری شهر قرار دارد، به دلیل ارتفاعش دارای آب و هوای معتدلی است. به همین دلیل وقتی گردشگران از آب و هوای شرجی شهر به ستوه می‌آیند، به سمت کوه گنو روانه می‌شوند. البته دلیل شرجی بودن شهر، همین کوه است که جلوی عبور بخارات آب دریا را می‌گیرد. دور تا دور چشمه آب گرم گنو، مراکز رفاهی توریستی ساخته شده است.
آب گرم گنو گوگردی بوده و از آن برای آبیاری نخلستان‌ها استفاده می‌کنند. گوگردی بودن آب باعث شده خیلی از گیاهان توان رشد در محیط اطرافش را نداشته باشند. اما برای استحمام استفاده از این آب هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد. چشمه آب گرم گنو در مسیر بندر عباس به سیرجان قرار دارد. هوای معتدل این منطقه، آن را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس  تبدیل کرده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان سفید بندرعباس از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

غار خرسین

غار خرسین بندرعباس

 در منطقه سیاهو و در فاصله 80 کیلومتری از شهر بندرعباس، مجموعه غارهای نمکی وجود دارد. این غارها از دخالت انسانی مصون مانده و به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری برای توریستان خارجی و گردشگران داخلی می‌باشد. اما مشخصات غار خرسین از این قرار است:دهانه‌ای به طول 4 متر و عرض 3 متر دارد. عمق غار خرسین حدود 180 متر است. پس از عبور از تنها تالار بزرگ غار، وارد حفره‌ای می‌شوید. حفره ورودی راهروی اصلی غار است. راهروی اصلی 170 متر طول دارد و دارای شیبی به سمت بالا می‌باشد.تنها نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید، این است که به خاطر ساختار نمکی غار، سنگ‌ها ناپایداری هستند. به همین دلیل هنگام گردش در غار باید احتیاط به خرج داد. به هر حال یکی از جاهای دیدنی بندرعباس  برای طبیعت گردان قطعا غار خرسین است.

دره داماش

دره داماش بندرعباس

یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت گردان، دره داماش است. این دره یکی از جاهای دیدنی بندرعباس  محسوب می‌شود. هر چند در زمستان و پاییز هم گردشگران را به خودش جذب می‌کند. از میان این دره روخانه‌ای جاری است که از چشمه‌های هماگ می‌آید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان ایران بندرعباس از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

اسکله بندرعباس

اسکله بندرعباس

اسکله در سال 1318 ساخته شده است. طول اسکله قدیمی شهر به بیش از 180 متر می‌رسد. این اسکله یکی از بهترین جاهای دیدنی بندرعباس  است. برای رفتن به اسکله قدیمی شهر باید به بلوار طالقانی بروید. در قسمت جنوبی بلوار می‌توانید این اسکله را پیدا کنید و خاطره شب نشینی به یاد ماندنی‌ای برای خود و دوستانتان بسازید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: