جاهای دیدنی بروجرد عروس زاگرس

بروجرد که به آن عروس زاگرس نیز میگویند، یکی از جذابترین و زیباترین شهرهای تاریخی در غرب کشورمان ایران است. بروجرد دومین شهر پرجمعیت استان لرستان بوده و از قطبهای صنعتی این استان به شمار میرود. بافت تاریخی این شهر وسعتی برابر با 270 هکتار دارد و از نظر گستردگی سومین بافت تاریخی در میان شهرهای کشور را داراست. در این شهر جاذبههای طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارد و همین موارد سبب شده بروجرد به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شود. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی بروجرد پرداختهایم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی جاهای دیدنی بروجرد

تپه چغا

تپه چغا که به بام بروجرد نیز معروف است، یکی از جذابترین جاهای دیدنی بروجرد است. با رفتن به تپه چغا میتوانید تصویر 360 درجهای از کل شهر را مشاهده کنید. گفتنی است رفتن به این مکان چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب زیبایهای خاص خود را دارد. به گفته مردم بروجرد، در گذشته سیلی بزرگی در این شهر آمده است که کل شهر را زیر آب برده و تنها این تپه مغا از سیل نجات پیدا کرده است. به دلیل موقعیت خاصی که این تپه دارد، امروزه در آن دریاچه مصنوعی، آلاچیق، وسایل بازی، هتل و رستوران نیز تاسیس شده است تا گردشگران در کنار لذت بردن از نمای شهر، از چنین امکاناتی نیز بهرمند شوند. در این تپه میتوانید تندیسهای زیبایی از شخصیتهای ساطورهای مانند آرش کمانگیر را مشاهده کنید.

تپه قرق

تپه قرق از قدیمیترین آثار باستانی و یکی از جذابترین جاهای دیدنی بروجرد است. قدمت این اثر باستانی به هزاره پنجم و چهارم قبل از میلاد و دوره نوسنگی برمیگردد. از آن جایی که این تپه در روستای قرق قرار دارد، به همین نام معروف شده است. آثار تاریخی متعددی از این مکان به دست آمده است که به پنج هزار سال پیش و تا دوران حکومت اشکانیان تعلق دارد.

بوستان فدک

بوستان فدک از پارکهای شهری بروجرد است که در بخش غربی این شهر قرار دارد. در این پارک سه دریاچه مصنوعی قرار دارد که آب آنها از رودخانه گلرود تامین میشود. دریاچه موجود در بوستان فدک را میتوان بزرگترین دریاچه مصنوعی در غرب ایران دانست. در این بوستان باغ پرندگانی نیز وجود دارد که در آن گونههای مختلفی از پرندگان نگهداری میشود. این باغ پرندگان اولین در نوع خود در استان است. در بوستان فدک امکانات رفاهی متعددی چون رستوران، آلاچیق، سکو، فضای بازی، قایقسواری در دریاچه و سرویس بهداشتی وجود دارد.

گلدشت

گلدشت را میتوان معروفترین تفریحگاه در شهر بروجرد دانست. دره گلدشت در دامان زاگرس قرار دارد و مسافران میتوانند در این دره زیبا روز پر از آرامشی را در دل طبیعت بگذرانند. در گلدشت بروجرد درختان سیب، گیلاس و آلبالو وجود دارد که این درختان در دامنه کوههای زاگرس و در راه دسترسی به این دره واقع شدهاند. به جز طبیعت زیبا، در گلدشت امکانات تفریحی متعددی نیز وجود دارد که از آنها نیز میتوانید بهره ببرید.  

تنگه کپرگه

تنگه کپرگه در انتهای جاده گلدشت قرار دارد. در این تنگه رودخانه پر پیچ و خمی قرار دارد که موجب شده این مکان به یکی از خوش آب و هواترین جاهای دیدنی بروجرد تبدیل شود. گردشگران میتوانند در این تنگه به پیادهروی، کوهپیمایی و حتی دوچرخه سواری مشغول شوند. گفتنی است در این تنگه دو چشمه آب گرم، یک عار مخفی و پل سنگی نیز قرار دارد.

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد در محله دودانگه قرار دارد و از قدیمیترین مسجدهای ایرانی و قدیمیترین مسجد غرب ایران به شمار میرود. این مسجد در قرن دوم و سوم هجری و پس از ورود اسلام به ایران بر روی آتشکدههای ساسانی ساخته شده است. مسجد جامع بروجرد دارای یک حیاط مرکزی با دو در ورودی در قسمتهای شرقی و غربی، یک ایوان، شبستان و گنبدخانه است. گفتنی است ارتفاع گنبد این مسجد به 20 متر میرسد. کتیبههایی در این مسجد وجود دارد که بر روی آنها بازسازی این مسجد را به دوره صفویه، زندیه و قاجار نسبت میدهد. خوب است بدانید در ابتدا این مسجد بدون گلدسته ساخته شده است و دو گلدسته آن در اوایل قرن 13 هجری قمری به مسجد اضافه شدهاند. مسجد جامع بروجرد در سال 1314 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد امام

مسجد امام بروجرد یکی از مناطق تاریخی و مذهبی شهر بروجرد است که در مرکز شهر واقع شده است. این مسجد که پیشتر به سلطانی نیز مشهور بوده است در نزدیکی راسته بازار بروجرد قرار دارد و در دوران پادشاهی فتحعلی خان قاجار بر روی ویرانههای یک مسجد قدیمی که در دوران زندیه ساخته بود، احداث شده است. به دلیل ساخت این مسجد در دوران حکومت فتحعلی شاه، به سطانی مشهور بوده است. ابعاد مسجد امام در حدود 7 هزار متر مربع است و از بزرگترین مساجد تاریخی ایران به شمار میرود.

ارگ بروجرد

ارگ بروجرد به تازگی کشف شده است و به دلیل اهمیت تاریخی که دارد به یکی از اصلیترین جاذبههای گردشگری در شهر بروجرد برای علاقمندان به آثار تاریخی تبدیل شده است. ارگ بروجرد باقیماندهای از یک سازه بزرگ است که در گذشته بخشی از سیستم آب رسانی ارگ قدیم را تشکیل میداده است.

خانه مصری

خانهای قدیمی در شهر بروجرد وجود دارد که به آن خانه مصری گفته میشود و یکی از جالبترین جاهای دیدنی بروجرد است. در این خانه تزیینات زیبای آجرکاری و کاشیکاری متعددی وجود دارد که موجب شده بسیاری در سفر به بروجرد، به خانه مصری نیز برای بازدید بروند. این بنا در دو طبقه احداث شده است و امروزه به عنوان یکی از با ارزشترین الگوهای معماری در دوره قاجاریان شناخته میشود.

پل قلعه حاتم

یکی از قدیمیترین پلهایی که در شهر بروجرد قرار دارد، پل قلعه حاتم است. این پل در سال 1313 هجری شمسی بر روی رودخانه باغشاه ساخته شده است. گفتنی است پل قلعه حاتم در 5 کیلومتری شمال غرب بروجرد و در روستایی به همین نام واقع شده است، به همین دلیل چنین نامی را برای آن برگزیدهاند. این پل یکی از مهمترین پلها در زمان خود بوده است. پل قلعه حاتم به جز استفاده برای رفت و آمد، برای انتقال آب از رودخانه بالادست روستای قلعه حاتم به شهر بروجرد استفاده میشده است.

پل چالانچولان

پل چالانچولان در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان واقع شده است. این پل که یکی از قدیمیترین جاهای دیدنی بروجرد است، درون دشت حاصلخیزی واقع شده و از آثار ملی کشورمان ایران به شمار میرود. شالوده اصلی پل چالانچولان در دوران ساسانیان پایه گذاری شده است و در دروان صفویان بر روی رودخانه سزار بنا شده است. پل چالانچولان طول 120 متری داشته و بر روی آن شش طاق چشمه آجری قرار دارد که پایههی آن تا ارتفاع یک متری از سنگ و بدنه آن از آجر ساخته شده است. این بنای تاریخی در تاریخ 16 آذر 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سخن پایانی

در شهر زیبای بروجرد مکانهای گردشگری بسیاری وجود دارد که تمامی آنها را نمیتوان در این مقاله گنجاند و سعی بر آن شد که معروفترین آنها را معرفی کرده باشیم. مکان های گردشگری در شهر بروجرد به قدری جذاب هستند که در صورت سفر به این شهر جاهای دیدنی بروجرد را از دست نداده و به بازدید از هر کدام از آنها بپردازید تا سفری هیجانانگیز و خوش را تجربه کنید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: