بیمه مسافرتی چیست؟ و چه مواردی را پوشش می دهد؟

بیمه مسافرتی شاید برای خیلی ها اصطلاح آشنایی نباشد و یا به عنوان یک مزیت نه چندان ضروری تلقی شود. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر از بیمه مسافرتی، شرایط پوشش و موارد اختیاری آن صحبت کنیم.

سفر به عنوان یک بخش جدا نشدنی در زندگی هر یک از ما وجود دارد. حال این سفر برای مقاصد تفریحی باشد یا برای کار و تحصیل، تفاوتی ندارد. در کنار تمام جذابیت هایی  که سفر دارد گاه ممکن است بروز یک واقعه پیش بینی نشده برنامه ما را مختل کند. به خصوص اگر مقصد سفر ما کشوری بیگانه باشد که در این صورت دردسر بیشتری خواهیم داشت. برای کنترل و مقابله درست با شرایط پیش بینی نشده ای مثل بیماری، گم شدن وسایل، لغو ناگهانی سفر و ...بیمه مسافرتی بهترین راهکار است.

بیمه مسافرتی چیست؟

انواع بیمه های مسافرتی

بیمه های مسافرتی برای سفرهای داخلی و خارجی تفاوت هایی در موارد تحت پوشش دارند. با بیمه سفر داخلی، شما می توانید در صورت بروز حادثه ناشی از خطرات سفر تحت پوشش بیمه باشید.مسافر یا بیمه شده از اولین ساعت شروع بیمه نامه در هر محلی از کشور ایران تحت پوشش بیمه می باشد و می تواند از مزایای آن استفاده نماید.حوادثی که تحت پوشش بیمه سفر داخلی می باشد :

  • هزینه های پزشکی ناشی از حادثه
  • نقص عضو و یا کارافتادگی دایم و یا جزیی ناشی از حادثه
  • پرداخت غرامت فوت تا سقف تعهد بیمه نامه

بیمه‌نامه ممکن است چند سفره باشد و یا تعداد نامحدودی سفر را در یک بازه‌ی زمانی خاص، تحت پوشش قرار دهد. در زمینه‌ی تامین مخارج پزشکی، بیمه‌نامه‌های مختلف با هم تفاوت دارند و ممکن است سطح پوشش آن‌ها با هم متفاوت باشد. بیمه‌نامه‌هایی که سطح بیشتری از مخارج پزشکی را برعهده می‌گیرند، معمولا برای کشورهایی هستند که هزینه‌ی مخارج پزشکی در آن‌ها بسیار بالا است مثلا آمریکا.
برای تهیه بیمه نامه مسافرتی باید همزمان با رزرو هتل و پرواز اقدام کنید، در واقع پیش از سفر باید آن را در اختیار داشته باشید.این بیمه برای اخذ ویزا از بعضی سفارت‌خانه‌ها الزامی است و برای سایر سفارت‌خانه‌ها نیز توصیه می‌شود. شرکت های بیمه ایرانی در خارج از کشور شعبه ندارند بنابراین با یک سری شرکتهای کمک رسان قرارداد دارند تا خدمات بیمه مسافرتی را به مسافران ارایه دهند.برخی از این شرکت های کمک رسان عبارتند از:

  • Mideast
  • Allianz
  • Evasan

نحوه پیگیری خسارت در محل حادثه

نحوه پیگیری خسارت معمولاً به این صورت است که موقع بروز حادثه، بیمه‌گزار باید با شماره‌ای که روی بیمه‌نامه مسافرتی خود، تماس بگیرد؛ نام، شماره بیمه‌نامه و مدت اعتبار آن را بگوید و حادثه اتفاق افتاده را شرح دهد تا  شرکت کمک‌رسان اقدامات لازم را انجام می‌دهد. بعضی از شرکت‌ های کمک‌رسان این خدمات را ندارند و بیمه‌گزار باید شخصاً خسارت خود را پیگیری و پرداخت هزینه کند؛ سپس با ارایه صورتحساب‌های پرداخت‌شده در سفر، هزینه خسارت‌های تحت پوشش بیمه مسافرتی را از کشور محل اقامت خود دریافت کند.

نحوه پرداخت خسارت

پرداخت خسارت توسط شرکت های کمک رسان به دو صورت انجام میشود:
در حالت اول این شرکت ها با ارگانی که بیمه گذار با آن سروکار دارد ارتباط میگیرند و هزینه خسارت را مستقیما پرداخت میکنند. برای مثال اگر فرد در سفر دچار آسیب جسمی شود و او را به بیمارستان منتقل کنند، شرکت کمک‌رسان هزینه درمان او را مستقیم با بیمارستان حساب می‌کند.
در حالتی دوم شرکت کمک‌رسان هزینه خسارت وارد شده را در صورت امکان به حساب بیمه‌گزار واریز می‌کند.به عنوان مثال برای 12 ساعت تاخیر هواپیما شخص بسته به نوع بیمه خود بین 90 تا 100 یورو خسارت دریافت میکند.

یکی از عوامل قابل توجه درباره شرکت‌های کمک‌رسان اپراتور فارسی‌زبان است. تصور کنید در سفر دچار حادثه‌ای شدید و می‌خواهید از خدمات بیمه مسافرتی خود استفاده کنید. باید با شماره‌ای که روی بیمه‌نامه خود درج شده تماس بگیرید و اتفاق رخ داده را شرح دهید. حال اگر قادر نباشید به خوبی واقعه رخ داده را به انگلیسی برای اپراتور شرکت کمک‌رسان توضیح دهید و شرکت کمک‌رسان هم اپراتور فارسی‌زبان نداشته باشد، قطعاً دچار مشکل خواهید شد و نمی‌توانید از شرکت کمک‌رسان خدماتی دریافت کنید.شرکت Mideast دارای اپراتور فارسی‌زبان و شرکت Allianz فاقد آن است.
بیمه مسافرتی چیست؟

خطرات و خسارات تحت پوشش بیمه مسافرتی در سفر خارجی

فوریت های پزشکی

بیمه‌ی مسافرتی هزینه‌های پزشکی و بستری در بیمارستان‌های خارج از کشور را تا سقف بیمه نامه پوشش می دهد. و اگر نیاز به بازگرداندن یا انتقال به مرکز مجهز  داشته باشد، شرکت بیمه نسبت به انتقال شخص به یک مرکز درمانی مجهز یا بازگرداندن به کشور محل اقامتش اقدام می‌کند.

لغو سفر، وقفه در سفر یا کوتاه شدن زمان سفر

گاهی به دلایل مختلفی ممکن است سفر شما لغو شود، زمان آن کاهش پیدا کند، به تاخیر بیفتد یا حتی مجبور به بازگشت شوید.که این مورد ممکن است به دلیل یکی از عوامل زیر باشد:

  • ابلاغ مقامات رسمی
  • فراخوانده شدن به عنوان شاهد
  • فراخوانده شدن به خدمت؛درصورتی‌ که عضو نیروهای مسلح یا دیگر سازمان‌های امنتیتی یا دفاعی باشید
  • ممنوعیت دولتی سفر به مقصد مورد نظر
  • توصیه‌ی رسمی به تخلیه‌ی مقصد مورد نظر
  • از دست دادن پرواز به‌ دلیل زمان‌بندی خطوط هوایی
  • تاخیر در پرواز به دلیل شرایط جوی
  • هواپیما ربایی
  • مرگ
  • آسیب جسمانی
  • کسالت
  • بیماری یا بارداری.

مرگ تصادفی

هزینه‌ی مراسم کفن و دفن در خارج از کشور یا بازگرداندن جسد متوفی یکی از مواردی است که بیمه‌ها پوشش میدهند. اگر بیمه شده در طول مدت سفر خود فوت کند، شرکت بیمه‌ی طرف قرارداد شرایط لازم را برای بازگرداندن وی به کشور فراهم می‌کند.

گم‌کردن، به‌ سرقت رفتن یا آسیب دیدن اسباب سفر، اموال شخصی یا مدارک سفر

اگر چمدان و یا مدارک خود را گم کردید، پس از گذشت چند ساعت در صورت پیدا نشدن چمدان، شما را  به هتل برده و بعد از چند روز شما را به کشور مبدا به صورت کاملا رایگان باز می‌گردانند. همچنین تعویق در تحویل بار اگر مشکلاتی برای شما در طول سفر ایجاد کند، اقلام ضروری به طور اضطراری برای شما فراهم می‌شود تا زمانی که بارتان را تحویل بگیرید.

پیگیری‌ و پرداخت هزینه مسایل حقوقی

اگر فرد از نظر حقوقی دچار مشکلی شود، شرکت‌های کمک‌رسان طبق شرایط بیمه‌نامه اقداماتی انجام می‌دهند. درصورتی‌که فرد  در کشوری دیگر به خاطر رعایت نکردن قوانین شهری یا خسارت وارد کردن به فرد دیگری به‌عنوان یک شهروند عادی تحت تعقیب قانون قرار گیرد، شرکت کمک‌رسان دفاع قانونی لازم را انجام می‌دهد. این شرکت هزینه‌های دفاع قانونی از بیمه‌گزار را (به‌جز مواردی که رعایت نکردن قانون یا خسارت وارد کردن توسط وسیله نقلیه‌ای باشد که مالک آن بیمه‌گزار باشد) تا سقف تعهد بیمه نامه پرداخت می‌کند.

موارد اختیاری پوشش بیمه

برای هزینه‌های خاص می‌توان بیمه‌هایی مجزا خریداری کرد، مانند:

  • شرایط از پیش موجود، مانند آسم و دیابت
  • ورزش‌هایی با ریسک محیط طبیعی مانند اسکی، غواصی
  • سفر به کشورهای پرمخاطره به دلیل جنگ، بلایای طبیعی یا اقدامات تروریستی
  • حمله شدید بیماری‌های از پیش موجود

نحوه خرید بیمه مسافرتی

برای خرید بیمه مسافرتی به دو شیوه می توانید اقدام کنید:
رایج ترین روش خرید حضوری است که با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های بیمه موردنظر، انجام می شود.
روش دیگر خرید اینترنتی است که با ارسال اسکن صفحه اول پاسپورت خود برای نماینده، می‌توانید بیمه‌نامه را دریافت کنید.
 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: