سفر و تکنولوژی: چگونه تکنولوژی سفر و صنعت گردشگری را تغییر داده است؟

تکنولوژی در سفر: دیروز امروز فردا

سفر به عنوان مقوله ای که در گذشته چندان ضروری تلقی نمی‌شد امروزه به سبب تغییرات گسترده‌ی تکنولوژی و سهولت آن جذابیت بیشتری پیدا کرده است. بر اساس گزارشی از سازمان جهانی گردشگری، پیش بینی می‌شود که جمعیت 8.5 میلیارد‌نفری کره زمین تا سال 2030  تقریبا 2 میلیارد سفر بین‌المللی خواهند داشت. در نتیجه کسب و کارهای حوزه سفر نیز برای ماندگاری باید پیوسته تغییر کنند و خود را با روش‌های جدید تکنولوژی ارتقا دهند.

تکنولوژی های نسل آینده  با تعاریف جدید از چگونگی حمل‌و‌نقل و جا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌جایی در حال تغییر سبک سفر برای ما هستند. و برای همیشه سبک میلیاردها سفر را چه برای تفریح و چه برای کار دگرگون کرده‌اند. تلفن های‌هوشمند، هوش‌مصنوعی، پرداخت‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و … سفر را به شیوه‌های بیشماری تحت تاثیر قرار داده‌اند.

سفر و تکنولوژی

بدیهی است که آنچه ده سال پیش مشتریان را راضی نگه می داشت امروزه دیگر جوابگو نیست. اینترنت و تکنولوژی‌های جدید به طور کامل رفتار مصرف کنندگان را تغییر داده اند. و مقوله‌ی سفر نیز در نتیجه ی تکنولوژی‌های دیجیتال به طرز شگفت‌آوری توسعه پیدا کرده‌ است. این تغییرات در رفتار مصرف‌کنندگان را به طور کلی می‌توان در سه بخش خلاصه کرد:

  1. مشتریان مدرن خواستار رسیدگی و پاسخگویی سریع تری نسبت به گذشته هستند.
  2. مصرف کنندگان در زمان تعامل با برندها فارغ از نوع کانال ارتباطی اعم از برنامه های پیام رسان یا ایمیل یا تماس مستقیم انتظار یک تجربه مشترک و یکپارچه را دارند.
  3. مصرف کنندگان به محتوا و خدمات سفارشی شده پاسخ مثبتی می دهند و تکنولوژی باید پاسخگوی خواسته های سطح بالای مشتریان و تغییرات در الگوهای سفر باشد.

در اینجا به ۶ مورد از تغییرات تکنولوژیکی که سبک سفر را مورد تاثیر قرار داده‌است می‌پردازیم.

 تکنولوژی مسافرت را با محیط زیست سازگارتر و اتلاف وقت را کمتر کرده است.

تکنولوژی سفر و سازگاری با محیط زیست

اگر شما انتخاب کنید به کمک ارزشمند تکنولوژی، سفر می‌تواند بسیار سازگارتر با محیط زیست باشد. به زمانی برگردیم که چاپ کردن بلیط هواپیما، کارت پرواز، کارت رزرو هتل یک ضرورت محسوب می‌شد. باید از سیستم رزرو آنلاین، چک-این موبایل و بلیط‌های الکترونیکی ممنون باشیم چون باعث شدند هم از مصرف مقدار زیادی کاغذ اجتناب کنیم و هم دیگر نگران برداشتن مدارک مختلف نباشیم. این یک موقعیت برد-برد است. علاوه بر این رزروهای آنلاین باعث صرفه‌جویی در زمان میشوند و دیگر نیاز نیست برای تهیه بلیط در صف‌های طولانی بایستیم.

 تکنولوژی رویه‌های معمول ما را برای اسباب سفر بستن تغییر داد و ما را از شر وسایل اضافی راحت کرد.

 نکنولوژی سفر و فشرده‌سازی  عملکردها و وظایف

امروزه تکنولوژی به طور کلی برای فشرده‌سازی هرچه بیشتر عملکردها و وظایف در یک ابزار کوچک تلاش میکند. دیگر نیازی نیست برای گوش دادن به موسیقی یک وسیله بخصوص مثل آی پاد داشته باشیم. میتوانیم با داشتن یک حساب در iTunes یا Spotify در هر مکان و زمان که بخواهیم موسیقی گوش کنیم. زمان پایان دادن به این نگرانی است که کتاب‌های مورد‌علاقه خود را چطور در چمدان جا دهید، کتاب های الکترونیکی فضای زیادی از چمدان شما را خالی نگه می‌دارند.

تکنولوژی به ما کمک می‌کند تا از موانع زبان پیش بیفتیم.

تکنولوژی سفر - برنامه های مترجم زبان

در زمانی نه چندان دور وقتی به یک سفر خارجی می‌رفتیم به کتاب‌های راهنمای زبان مقصد نیاز داشتیم. امروزه تنها داشتن یک گوشی تلفن هوشمند که از برنامه‌هایی مثل Google Translate و iTranslate  پشتیبانی میکند نیاز ما را برطرف میکند. برنامه Google Translate حتی به شما این امکان را می‌دهد که از دوربین گوشی هوشمند خود برای ترجمه نشانه ها یا منوها در همان لحظه استفاده کنید. علاوه بر این برنامه ای مانند Duolingo به شما اجازه می‌دهد یک زبان جدید یاد بگیرید و یا زبانی را که در حال حاضر با آن آشنا هستید بهبود دهید و همه اینها بدون پرداخت هزینه در کلاس‌ها است.

 

 تکنولوژی روش ما برای رزرو یک پرواز اتاق یا دسترسی به خدمات هتل و همچنین نحوه اطلاع از رویدادها و گرفتن توصیه هایی در مورد اماکن دیدنی یک شهر را تغییر داده است.

تکنولوزی سفر - رزرو آنلاین هتل

چت‌بات ها تبدیل به بهترین همراه مسافران شده اند. بسیاری از هتل ها و شرکت های هواپیمایی در حال حاضر گزینه‌های پیام‌رسانی را به مشتریان خود توصیه می‌کنند. که یا از طریق برنامه پیام‌رسانی مختص خودشان و یا از طریق پیام‌رسان هایی مثل فیس‌بوک مسنجر و WhatsApp این کار را انجام می‌دهند. اما انقلاب واقعی چت‌بات ها می‌باشند آنها در حال تبدیل شدن به بزرگترین دارایی‌های این صنعت هستند.

چت‌بات ها به فرد اجازه می‌دهند تا با یک رابط انسانی یا هوش مصنوعی ارتباط برقرار کند، به خاطر داشته باشید که برنامه های پیام رسان در حال تبدیل شدن به شبکه های اجتماعی جدید هستند و این بدین معنی است که شرکت‌ها شروع به ادغام این نوع خدمات در مجموعه خدمات خود کرده اند.

برای مثال  HiJiffy یک ربات چت است که مهمانان را با کارکنان هتل از طریق فیس‌بوک مسنجر ارتباط میدهد. هوش مصنوعی به ربات چت اجازه می‌دهد تا تقریبا بلافاصله جواب سوالات متداول کاربران را بدهد. کاربران میتوانند نرخ ها، در دسترس بودن و رزرو را مستقیما در مسنجر بررسی کنند. علاوه بر این هر زمانی که ربات نمی‌تواند پاسخ دهد، کاربر را به یک رابط انسانی هدایت می‌کند. ما معتقدیم که این تکنولوژی میتواند با توانمند سازی هتل ها از طریق یک ابزار که خدمات درستی را در زمان درست برای مشتریان فراهم میکند، انقلابی را در صنعت هتلداری ایجاد کند.

 پرداخت‌های الکترونیکی سفر را امن‌تر و ساده‌تر کرده اند

تکنولوزی سفر - پرداخت های آنلاین

امروزه همه چیز با پرداخت الکترونیکی بسیار ساده‌تر شده است. در بین مزایای پرداخت‌های غیرنقدی دو مورد بسیار با ارزش هستند
راحتی: دیگر نیازی به برداشتن مقدار زیادی پول یا کارت‌های اعتباری متعدد و یا حتی ایستادن در صف عابر بانک نیست
خطر کمتر :به خصوص در سفر به کشورهای خارجی که از دست دادن پول دردسرهای زیادی ایجاد می‌کند.
دیگر لازم نیست نگران کلاهبرداری از طریق کارت اعتباری و یا عوض شدن کارت‌تان باشید.

 تکنولوژی به ما اجازه می‌دهد تا تجربه منحصر به فرد و شخصی‌تری داشته باشیم

کلمه کلیدی برای صنعت گردشگری سفارشی کردن خدمات است. در واقع مسافران مدرن به خصوص در نسل جدید به دنبال تجربه‌های سفارشی و منحصر‌به‌فرد هستند، که به کمک پیشرفت های تکنولوژیکی می‌توانند آن را به دست بیاورند. ربات‌های چت، وب‌سایت های ایده‌آل، وبلاگ‌ها، اپلیکیشن‌ها و خدمات، فضایی ایجاد کرده‌اند که در آن میتوان تصورات پیش بینی نشده‌ای را رقم زد و در نهایت یک نسخه واقعی از سفر رویایی را یافت. در این زمینه می‌توانیم به چند مثال اشاره کنیم:

واقعیت مجازی (VR)

تکنولوژی سفر - واقعیت مجازی

تکنولوژی واقعیت مجازی در سال‌های اخیر به سرعت جهان را گرفته است.  هدست‌های وی آر تبدیل به یک محصول اصلی مصرف کننده شده اند. این تکنولوژی با استفاده از هدست های وی آر کاربران را در یک فضای مجازی قرار می‌دهد، به طوری که در میان عکس‌ها، صداها و سایر سنسورهای فیزیکی کاربر را وارد یک دنیای مجازی میکند که میتواند در آن حرکت کند و با آن ارتباط برقرار کند.

به طور معمول مشتریان به دنبال خرید تجربه هستند نه محصول. و تکنولوژی وی آر به بازاریابان اجازه می‌دهد تا تجربه استفاده از محصول و خدمات خود را به مشتریان نشان دهند.

در چند سال گذشته شاهد افزایش محبوبیت واقعیت مجازی  در بین شرکتهای حوزه سفر و گردشگری بوده ایم.  و این روند به سرعت در حال افزایش است. این فناوری برای بازاریابی محتوا یا افزایش تجارب مشتریان استفاده می شود، برای مثال هتل ها از فناوری واقعیت مجازی برای نشان دادن بخش‌های مختلف هتل یا جاذبه های گردشگری اطراف برای افزایش رزرو و فروش خدمات فرعی استفاده می کنند.

این برای اولین بار است که امکان تجربه پیش از خرید برای مشتریان این حوزه به وجود می‌آید. این خدمات با تور مجازی در هتل یا تجربه جست‌و‌جو و رزرو مجازی و تجربه سفر مجازی ارایه می‌شود. تصور کنید پیش از رزرو هتل میتوانید تمام قسمت‌های آن را در تور مجازی بازدید کنید، یا اگر برای بازدید از یک جاذبه گردشگری مردد هستید تکنولوژی وی آر به شما این امکان را می‌دهد که تجربه ای شبیه سازی‌شده از واقعیت داشته باشید و با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید.

می‌توانید بازدید مجازی هتل ترنج کیش را مشاهده کنید.

واقعیت افزوده ( AR)

تکنولوزی سفر - واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یا AR،  یک تکنولوژی دیجیتالی است که شباهت با واقعیت مجازی دارد، اما AR جایگزین محیط دنیای واقعی نیست، بلکه آن را با پوشش اجزای دیجیتال تقویت می‌کند. بازاریابان معمولا از AR برای اضافه کردن گرافیک یا اطلاعات مفید به محیطی که از طریق یک دستگاه سازگار مشاهده می‌شود استفاده می کنند. هنگامی که شما چیزی را از منظر واقعیت افزوده می‌بینید،چیزی را مجازی در دنیای واقعی می‌بینید.

سیستم‌های واقعیت افزوده پیچیده‌تر به شما اجازه می‌دهد تا دیوار خانه خود را به گونه‌ای ببینید که گویی دسکتاپ کامپیوتر خود را می‌بینید و تعدادی برنامه روی آن دارید. این ترکیب -افزوده- از واقعیتی است که شما در آن زندگی می‌کنید.این به این معنی است که آن چه شما می بینید همان دنیای فیزیکی و واقعی اطرافتان است به علاوه این که چیزهای مجازی به آن اضافه می‌شود.

در طول سال‌های اخیر، واقعیت تقویت شده در صنعت گردشگری به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. بر خلاف سایر خریدها، سفر به شدت مورد تحقیق قرار میگیرد، زیرا مشتریان قبل از رسیدن به اطلاعات زیادی نیاز دارند. علاوه بر این، این نیاز به اطلاعات هنگامی که مشتری در حین سفر است نیز متوقف نمی‌شود. واقعیت افزوده می‌تواند اطمینان حاصل کند که بیشتر این اطلاعات برای آنها در دسترس است.

علاوه بر این، یکی از کلید های پذیرش AR در صنعت مسافرت، تغییر کلی در شیوه زندگی مصرف کننده در دهه گذشته بوده است. مشتریان مدرن در حال حاضر عادت استفاده از تلفن‌های هوشمند خود را همواره دارند، حتی زمانی که آنها در سفر هستند. بنابراین حرکت به سوی استفاده از برنامه‌های واقعیت افزوده در این گوشی‌ها گام بزرگی نیست.

هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی در تکنولوژی سفر

هوش‌مصنوعی در پس زمینه بسیاری از تکنولوٰژی‌های نوظهور و نوآوری‌های حوزه گردشگری وجود دارد برای مثال در تکنولوژی تشخیص چهره در هتل و فرودگاه، ربات‌های پذیرش در هتل یا چت‌بات ها و...باید از هوش‌مصنوعی قدردان باشیم  بخاطر اینکه عملیات‌هایی را که نیاز به مداخله نیروی‌انسانی و صرف زمان زیادی برای یادگیری مهارت‌ها داشتند  به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و در نتیجه سرعت دادن به فرآیندها باعث بهبود عملکرد و کیفیت و کاهش هزینه ها می‌شود.

اینترنت اشیا

تکنولوژی سفر - اینترنت اشیا

در ابتدا مهم است که بدانیم اینترنت‌ اشیا دقیقا چیست؟ به طور‌کلی شامل اتصال هر چیزی که به اینترنت  متصل شده باشد اصطلاح هر چیزی برای ابزار و دستگاههای روزمره زندگی به کار می‌رود که با اتصال به اینترنت قابلیت دریافت و ارسال پیام پیدا می‌کنند.

یکی از هیجان انگیزترین تکنولوژی‌های در حال ظهور، اینترنت اشیا (IoT) است. که قابلیت بسیار بالایی برای شکل‌دادن به آینده صنعت گردشگری دارد و شرکت‌ها این را به خوبی درک کرده‌اند.

اینترنت اشیا با اتوماسیون بیشتر شخصی‌سازی بیشتر و تجربه مشتری بیشتر میتواند بسیار موثر باشد به عنوان مثال، فناوری IoT می‌تواند در اتاق های هتل مورد استفاده قرار گیرد، تا با دستگاهی که به همه چیز از چراغ‌ها، بخاری‌ها و تهویه مطبوع و… متصل است، امکان کنترل همه‌چیز را از یک مکان به مشتریان بدهد. ماشین‌های هوشمند و بدون راننده از نمونه‌های دیگر این تکنولوژی است.

تکنولوژی صوتی

تکنولوزی و سفر - تکنولوزی صوتی

یکی دیگر از اخبار دیجیتال که شروع به مختل کردن بخش سفر و گردشگری کرده است، کنترل صوتی است. زیرا روز به روز مشتریان بیشتری را از جست‌و‌جو های تایپی به سمت تعاملات صوتی سوق می‌دهد.

در تعریف این تکنولوژی باید گفت فناوری است که به دستگاه هایی مثل تلفن هوشمند رایانه شخصی تلویزیون های هوشمند و … اجازه می دهد که تعاملات گفتاری انسانها را درک کنند. و نسبت به آن پاسخ مناسبی داشته باشند، برای مثال میتوان دستگاه را با یک پیام صوتی روشن یا خاموش کرد. این تکنولوژی ترکیبی از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تلقی می‌شود.

با استفاده از این تکنولوژی در گردشگری میتوان خدماتی سفارشی‌شده برای مشتریان فراهم کرد، مثلا در هتل میتوانند کنترلهای مورد‌نظر خود در مورد دما، نور، گرمایش و … را با پیام صوتی تنظیم کنند. دسترسی سریع و ساده به اطلاعات مورد نیاز و بهبود هر چه بیشتر خدمات مشتری از دیگر مزایای این فناوری می‌باشد.

در مجموع باید گفت با ظهور روزافزون تکنولوژی‌های جدید، همسو شدن و تعامل درست با این تکنولوژی ها میتواند آینده هر صنعتی از جمله گردشگری را متحول کند.

 

منبع : medium.com

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: