روستای کنگ ماسوله خراسان

روستای پلکانی کنگ در دامنه کوه های بینالود و در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد واقع شده است.

موقعیت روستای کنگ

این روستای تاریخی با قدمتی بیش از هزار سال و با معماری پلکانی به عنوان مقصدی برای گردشگران ایرانی و خارجی محسوب می شود. کنگ در لغت دو معنا دارد: پرنده ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می کند و در معنی دیگر از آن به عنوان دژی مستحکم تعبیر شده است.
کوه‌ها و ارتفاعات و چشم‌اندازهای زیبای کنگ یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد  به شمار می رود که برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی مناسب است. کنگ به دلیل چشم اندازهای کوهستانی زیبا و وجود چشمه ها و درختان گوناگون بر دامنه کوهپایه های آن، بسیار مورد علاقه کوهنوردان است.
به دلیل استقرار سکونت گاه های آن بر روی کوهپایه ، با عنوان روستایی پلکانی و ماسوله ی خراسان شناخته شده که این موضوع نقش بسزایی در جذب توریسم خارجی داشته است. شیوه استقرار خانه ها با توجه به اقلیم، جهت باد و جهت تابش خورشید در راستای شمال شرقی – جنوب غربی است که صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد.

جاذبه های تاریخی روستای کنگ

از جاذبه های تاریخی این روستا می توان به رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی در انتهای دره کنگ و بر روی دامنه ای مشرف به رودخانه کنگ اشاره کرد. رباط شاه عباسی در زیرزمین کنده شده و سقف آن ، هم تراز با شیب دامنه کوه است و بنا به گفته مردم روستا، روزگاری راه قدیم نیشابور به مشهد از کنار این رباط عبور می کرده است. مسجد و تکیه روستا از دیدنی های تاریخی کنگ هستند که ۱۵۰ سال قدمت دارند. در گذشته دو تکیه در این روستا وجود داشته که یکی از آنها در اثر آتش سوزی از بین رفته است.
قلعه‌ تیغ میان از بناهای کهن روستای کنگ به شمار می رود که در گویش کنگی به آن تِغ میو می گویند. قرار گرفتن بین دو رودخانه کوچک و بزرگ باعث شده تا این قلعه به این نام خوانده شود. گفته ها و شواهد حاکی از این است که این قلعه برای دیده بانی استفاده می شده است.
قلعه حصار در زمان شاپور ذوالکتاف (دهمین پادشاه ساسانی) بنا شده و گفته می شود که برای در امان ماندن جان مردم و مقابله با دشمنان از آن استفاده می شده است. این قلعه در بالادست کنگ واقع در کوهی میان رودخانه کنگ و زشک قراردارد و نام آن در کتاب سفر خراسان و سیستان اثر کلنل ییت (سرکنسول مشهد ) به چشم می خورد.
به طور کلی روستای کنگ مجموعه ای از زیبایی های طبیعت،معماری روستایی و آثار تاریخی را در خود جای داده است. اگر در سفر به مشهد به سمت طرقبه نیز رفتید حتما سری هم به روستای کنگ بزنید بی گمان پشیمان نخواهید شد.


بیشتر بخوانید:
رودخانه گلستان و روستای حصار گلستان
ییلاقات طرقبه و شاندیز | بهشت گردشگری مشهد
معرفی مکان های دیدنی جاده طرقبه


برای رزرو هتل مشهد یا اجاره سوییت در مشهد در سایت سلطان سفر می توانید تمام قیمت ها  و نظرات کاربران را مشاهده و مقایسه کنید.

رزرو هتل مشهد

مشاهده و رزرو

 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: