جاهای دیدنی نیشابور پایتخت فیروزه جهان

نیشابور نگین زیبای خراسان که شهرت فیروزه هایش لقب پایتخت فیروزه جهان را زیبنده نام این شهر کرده است، در شمال غربی خراسان رضوی و در مسیر زائران امام رضا قرار دارد. نیشابور دومین شهر بزرگ خراسان است که قدمت تاریخ و فرهنگ آن در کنار زیبایی های منحصر به فرد طبیعت اکثر مسافران و زائران مشهد را بر آن می دارد که حتی به قدر چند روز در این شهر درنگ کنند تا جاهای دیدنی نیشابور را از دست ندهند. در این مقاله از سلطان سفر قصد داریم شما را به دیار خیام و عطار ببریم، با هم از کوچه باغ های بوژان گذر کنیم و به تماشای باغرود زیبا بنشینیم.

مقایسه قیمت و رزرو هتل نیشابور از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی نیشابور با عکس

اگر فرصت کمی برای گشت و گذار در نیشابور دارید و اولین بار است به این شهر سفر می کنید 4 جاذبه اول این مقاله را از دست ندهید.

اما اگر می خواهید از جاذبه هایی کمتر شناخته شده در این شهر بازدید کنید در ادامه جاهای دیدنی نیشابور و اطراف آن را معرفی خواهیم کرد.

آرامگاه خیام نیشابوری

آرامگاه خیام نیشابوری

یکی از منحصر به فردترین بناهای آرامگاه و جاهای دیدنی نیشابور که به نوعی نماد و یادآور شهر نیشابور برای همگان است، آرامگاه خیام نیشابوری می باشد. شاعر، منجم و ریاضیدان ایرانی که با رباعیات خود شهره جهانیان است. طراحی آرامگاه خیام توسط معمار معروف ایرانی، هوشنگ سیحون انجام گرفته است و طبق گفته ایشان هر سه شخصیت خیام یعنی شاعر، ریاضیدان و منجم در معماری این بنا نشان داده شده است. موزه خیام در نزدیکی این آرامگاه می تواند شما را با ابزار ستاره شناسی قدیم بیشتر آشنا کند.
آدرس آرامگاه خیام : میدان فضل، خیابان عرفان
ساعت بازدید : 9 صبح تا 5 عصر

آرامگاه عطار نیشابوری و کمال الملک

آرامگاه عطار نیشابوری

فرید الدین عطار نیشابوری از شاعران و عارفان به نام خراسان است که در قرن هفتم هجری می زیسته است. از معروف ترین کتابهای عطار می توان منطق الطیر و تذکره الاولیا را نام برد. پلان آرامگاه عطار نیشابوری بنایی هشت ضلعی با گنبد کاشی کاری شده است که طی سالیان دراز با ترمیم و مرمت به شکل امروزی درآمده است. این بنا در سال 1342 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و 25 فروردین ماه نیز برای بزرگداشت این شخصیت گرانقدر روز عطار نام گذاری شد. 

یکی دیگر از شخصیت های برجسته ایرانی که در نیشابور و در نزدیکی آرامگاه عطار به خاک سپرده شده است، محمد غفاری معروف به کمال الملک می باشد. کمال الملک از برجسته ترین نقاشان و شخصیت های اثرگذار هنر معاصر ایران به شمار می رود.
آدرس آرامگاه عطار نیشابوری : خیابان عرفان
ساعت بازدید : 8 صبح تا 8 شب

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در نیشابور از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

قدمگاه نیشابور

قدمگاه نیشابور

قدمگاه یکی از بقاع متبرکه و اماکن مقدس نیشابور است که جزو پربازدیدترین جاهای دیدنی نیشابور به شمار می رود. قضیه قدمگاه امام رضا به سبب وجود سنگی با نقش رد پاست که به عقیده خیلی ها محل عبور و جای پای امام رضا (ع) می باشد. علاوه بر بحث تقدس این مکان، موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی رشته کوه بینالود و پلان باغ قدمگاه نیشابور با معماری زیبا فضایی دلنشین ایجاد کرده است. فاصله نیشابور تا قدمگاه امام رضا حدود 25 کیلومتر می باشد.
آدرس قدمگاه امام رضا نیشابور : بخش زبرخان نیشابور، شهر قدمگاه

دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور یک ملک شخصی متعلق به مهندس مجتهدی است که به سبب خانه ها و بناهای چوبی ساخته شده در آن از جمله اولین مسجد چوبی ایران شهرت دارد. در دهکده چوبی می توانید از مسجد زیبای چوبی، کتابخانه دو طبقه چوبی، رستوران، نانوایی بازدید کرده و از غرفه های فروشگاهی آن سوغات و صنایع دستی چوبی نیشابور را تهیه کنید.
آدرس دهکده چوبی نیشابور : انتهای بلوار شهدای نیشابور، ۱۶.۸ کیلومتری شهر نیشابور

مقایسه قیمت و رزرو هتل امیران نیشابور از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دیدنی ترین باغ های ایرانی در نیشابور

عمارت  و باغ های زیبا جزیی از معماری اصیل ایرانی هستند که در بیشتر شهرهای ایران نمونه هایی از آن وجود دارد. شهر نیشابور نیز از وجود این باغ ها بی نصیب نبوده است و در میان جاهای دیدنی نیشابور چندین باغ و عمارت تاریخی زیبا به چشم میخورد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

باغ و عمارت امین الاسلامی

باغ و عمارت امین الاسلامی نیشابور

باغ عمارت امین الاسلامی عمارتی تاریخی مربوط به دوره پهلوی است که برای یکی از خان های نیشابور به نام  ابوالحسن امین الاسلامی ساخته شد. بنایی با در و پنجره های آبی و نمای آجری که معماری دوران پهلوی را تداعی می کند. باغ عمارت امین الاسلامی در سال 1380 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.
آدرس عمارت امین الاسلامی : خیابان امام خمینی، روبروی باغ ملی

باغ و عمارت تاریخی سعیدی

عمارت سعیدی نیشابور

به خیابان بنیاد شهید نیشابور که می روید یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور به شکل باغی زیبا با دو عمارت تاریخی توجهتان را جلب می کند. عمارت تاریخی سعیدی بنایی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است. این بنا توسط یکی از خان های نیشابور به نام ابراهیم خان سعیدی ساخته شده است. باغ حدود 4 هکتار مساحت دارد و دو عمارت در جنوب و مرکز آن قرار گرفته اند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل مهر نیشابور از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

باغ نشاط نیشابور

باغ نشاط نیشابور

جاهای دیدنی نیشابور و اطراف آن را که مرور می کنیم به باغ نشاط نیشابور در روستای تقی آباد می رسیم. این باغ زیبا که 22 کیلومتر با نیشابور فاصله دارد توسط آقا بالاخان سالار معتمد گنجی حدود 130 سال پیش ساخته شده است. عمارت های آجرکاری، برج، حصار اطراف باغ و درختانی که روزگاری نشاط و سرسبزی این باغ بودند اما به خاطر کم توجهی از بین رفته اند، به خوبی نشانگر پیشینه و قدمت این باغ زیباست. با این حال باغ نشاط نیشابور به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده و تلاش ها برای احیا و بازسازی آن آغاز شده است. بد نیست بدانید که استاد کمال الملک نقاش معاصر نیز در پایان عمر خود مدتی در این باغ سکونت داشته اند.

دیدنیهای طبیعی نیشابور

روستای بوژان

روستای بوژان نیشابور

اگر به دنبال طبیعتی بکر و زیبا در نیشابور باشید روستای بوژان در میان جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی نیشابور اولین انتخاب شما خواهد بود.  این روستا به سبب قرار گرفتن در کوهپایه رشته کوه بینالود یکی از مناطق ییلاقی نیشابور است که از تمام جلوه گاه های زیبایی طبیعت اعم از کوه، چشمه و رودخانه، آبشار بهره مند می باشد. روستای پلکانی بوژان در 21 کیلومتری نیشابور قرار دارد و مقصدی پرطرفدار برای کوهنوردان و طبیعت دوستان می باشد.
آدرس بوژان نیشابور : 21 کیلومتری شمال شرق نیشابور

مقایسه قیمت و رزرو هتل جهانگردی نیشابور از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

باغرود نیشابور

باغرود نیشابور

باغرود از  مهمترین تفریحگاه های نیشابور، منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا در شمال نیشابور می باشد. دره ای سرسبز و رودخانه پرآب که در فاصله 12 کیلومتری نیشابور قرار گرفته است. در این منطقه تفریحاتی مانند شنا و قایق سواری امکان پذیر می باشد.

درود نیشابور

درود نیشابور

شهر درود در بخش زبرخان نیشابور منطقه ای ییلاقی کوهستانی از طبیعت نیشابور است. از جاهای دیدنی درود نیشابور میتوان آبشار درود، مهمانسرای درود، درخت چنار 750 ساله، قله سماق زار که از درخت های خودرو سماق پوشیده شده است و دره نرم پا که در بهار پوشیده از ریواس می شود را نام برد.

آبشار بار

آبشار بار نیشابور

آبشارهای زیادی به عنوان جاهای دیدنی نیشابور و اطراف آن شناخته می شوند، یکی از این آبشارها آبشار بار در روستای ییلاقی بار می باشد. در میان رشته کوه های بینالود سرسبزی و طراوت روستای بار با درختان گردو و آبشارهای کوچک و وسیع، طبیعت دوستان زیادی را به این منطقه می کشاند.

آبشار گرینه

آبشار گرینه نیشابور

آبشار گرینه یکی دیگر از مکان های تفریحی نیشابور که با فاصله 40 کیلومتری از شهر نیشابور در 6 کیلومتری روستای گرینه قرار دارد. اگرچه گرینه چندان آشنای گردشگران نیست اما با رفتن به این منطقه طبیعتی بکر و تماشایی در انتظار شما خواهد بود.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: